Annons

Video: 4 övningar som stärker foten

Sjukgymnasten Åsa Rippe visar fyra övningar som stärker dina fötter och minskar risken för problem. Gör dem gärna varje dag, dina fötter behöver det!

Mejla
Dela (0)
Pinna

Övning 1 – Spreta och tryck ihop!


Det här är en bra styrketräningsövning för hela foten.

Utgångsposition: Stå på hälen och håll framfoten i luften och tårna ihop.

Gör så här: Spreta så mycket du kan med tårna, tryck därefter ihop dem. Det är viktigt att tårna är raka under hela rörelsen. Det kan vara lite svårt att få till rörelsen i början men när du väl fått in tekniken är det ganska lätt, så ge inte upp. Upprepa 10 ggr på varje fot.

Annons

Tips! Vill du göra det lite svårare kan du sätta ett gummiband mellan tårna så får tårna lite extra motstånd.

ANNONS: I vår butik finns ett smart träningskit för dina fötter

Övning 2 – Växelbruk för tårna

Fotgympa övning 2

Övning som tränar muskulaturen i tår och fot.

Utgångsposition: Stå med fötterna parallellt på golvet.

Gör så här: Lyft båda stortårna i luften samtidigt som du trycker ner de små tårna i golvet. Växla och lyft småtårna och tryck ner stortårna. Fortsätt växla mellan stortår och övriga tår, 10 ggr.

Tips! Tycker du det är svårt kan du göra övningen med en fot i taget.

Övning 3 – Dra in och skrynkla!

Fotgympa övning 3

Den här övningen är extra bra för att minska risken för hälsporre!

Utgångsposition: Sitt på en pall med fötterna på en servett framför dig.

Gör så här: Dra in foten under dig så att du skrynklar servetten med tårna, släpp efter och upprepa 10 gånger.

Tips! Vill du inte använda en servett går det lika bra med en liten frottéhandduk.

Övning 4 – Massage med liten boll

Fotgympa övning 4

Här mobiliserar och stretchar du fotsulans muskulatur.

ANNONS: I vår butik finns ett smart träningskit för dina fötter

Utgångsposition: Stå upp med hålfoten på en tennisboll.

Gör så här: Rulla foten fram och tillbaka över bollen med ett lätt tryck i fotsulan. Upprepa 5–10 gånger på varje fot. Tryck inte för hårt, bollen ska följa med under foten och massera fotsulan.

Här kan du se Åsa visa alla övningarna

ANNONS


Träningskit för fötterna
Friska och avslappnade fötter är vackra fötter! Mellan varven får våra fötter tillbringa alldeles för mycket tid instängda i trånga skor eller obekväma klackar och för att fötterna ska kännas starka, smärtfria och för att undvika skador behöver de rätt träning. Detta funktionella träningskit för fötterna består av en boll och två tåspridare, och kan bland annat hjälpa till att mildra obehag och motverka problem så som hallux valgus, klotå, hammartå, liktorn, överlappande tår och plattfot. Tåspridarna separerar dina tår på liknande sätt som när man går på pedikyr och är gjorda av silikon för optimal komfort. De kan användas kalla som varma, då man slappnar av, tittar på TV eller bara sätter upp fötterna på en stol vid dagens slut. Tåspridarna träs över tårna efter övningarna med bollen, de stretchar, stärker och tårna känns mjuka, återupplivade och avslappnade igen efter en lång dag. Bollen kan med fördel även användas som en triggermassageboll då den har en hård mitt. Börja använda kitet 10-15 minuter om dagen och bygg gradvis upp till en timme eller mer.

Gå till shoppen

Fotvårdskit Pedicare
Ett komplett fotkit från proffsens fotvårdsserie Pedicare med allt du behöver för fina vårfötter! Pedicares produkter utvecklas och tillverkas i Sverige i samarbete med ledande specialister inom medicinsk fotvård. I kitet ingår en fotskrubb, fotbad, vårdande fotkräm, ergonomiskt utformad fotfil och upplåsbart fotbad.

Gå till shoppen

Artikeln publicerades först på Hemmets.

 

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...