Annons

Annons

Fråga Allers doktor: Varför sover jag så dåligt?

Jag fått stora problem med att somna och det påverkar mig dagtid. Jag ligger bara och vrider och vänder på mig i sängen om kvällarna. Varför kan jag inte sova? Kan det bero på någon sjukdom?


varfor-kan-jag-inte-sova

Många har problem med att somna på kvällen.

Varför kan jag inte sova?

Jag är en kvinna på 49 år som alltid har sovit bra om nätterna. Men det senaste året har jag fått stora problem med att somna om kvällarna och det påverkar mig dagtid. Jag vrider och vänder på mig i sängen och det kan dröja ett par timmar innan jag somnar. Ibland vaknar jag mitt i natten med ett ryck, blir klarvaken och kan inte somna om på länge, ibland inte alls.
Vad kan detta bero på? Jag har ett jobb jag trivs med, vuxna barn och en harmonisk relation med min man, så det är inget som stressar mig.
Men det är besvärligt att inte sova ordentligt. Jag är helt slut om dagarna och har huvudvärk och är på dåligt humör.
Har du några råd att ge? Kan det ligga en sjukdom bakom?
/Anita

Annons

 

Allmänläkare Christina Ledin svarar:

Det är ovanligt att en kroppslig sjukdom visar sig med sömnsvårigheter som enda symtom.
Fler kvinnor än män har bekymmer med sömnen. För de flesta fungerar sömnen bättre 
i yngre än i äldre år.
När sömnen fungerar helt och hållet som den ska brukar det ta högst en halvtimme att somna när man lagt sig. Det är normalt att vakna flera gånger under en natt men oftast är uppvaknandena så korta att man inte minns dem. Men det är helt normalt att vara ”medvetet vaken” ett par gånger under natten, om man snabbt somnar om.

Snabbt ner i djup sömn

När man somnar går man snabbt ner i djup sömn. Nattens första period med djupsömn varar cirka 90 minuter och sedan följer en period med mer ytlig sömn. Efter ungefär två timmar kommer den första korta perioden med drömsömn eller REM-sömn som den också kallas. Ofta följer ett kort uppvaknande efter drömsömnen.

Perioder av drömsömn

Under natten växlar man sedan mellan djupsömn och drömsömn. Ju längre natten går desto kortare blir perioderna med djupsömn och desto fler och längre blir perioderna med drömsömn.
En vuxen person brukar behöva cirka sju timmars sömn, äldre lite mindre sömn än yngre. Små barn och mycket gamla människor sover betydligt mer.

Läs även: Fråga Allers doktor: Kan jag få melatonin för mina sömnproblem?

Sömnen styrs av tre saker:

• Hur länge man har 
 varit vaken.
• Tid på dygnet.
• Inre och yttre störningar 
 (buller, smärta, stress …)

Stress och oro gör att det blir svårt att sova. Det som ofta ställer till det för den som har sömnproblem är just oron för att inte somna! Det är mycket vanligt att den som har svårt att sova omedvetet lär in mönster som faktiskt gör sömnen sämre.

Ligg inte vaken i sängen

Nästan alla som sover dåligt brukar tillbringa mycket vaken tid i sängen. Det gör att hjärnan lär sig att sängen är en plats där man snurrar runt och oroar sig, inte en plats där man sover och vilar ut. Därför är det viktigaste rådet att inte ligga mycket vaken i sängen! Om du inte somnar inom drygt en halvtimme ska du i stället stiga upp och syssla med en lugn aktivitet tills du känner dig sömnig.

Fler tips:
• Stig upp och gå till sängs
 vid ungefär samma tid 
 oavsett hur natten varit.
• Rör på dig varje dag 
 så att kroppen blir trött.
• Var måttlig med eller 
 undvika alkohol som gör 
 sömnen orolig.
• Lär gärna in en avslapp-
 ningsmetod – det finns bra 
 material på nätet eller skivor 
 att köpa på apotek och 
 i bokhandel.
• Att lyssna på musik eller 
 en ljudbok kan vara ett sätt 
 att hålla hjärnan från 
 oroande tankar.
• Använd sovrummet till
 sömn och sex – inte till
 arbete och aktiviteter!

 

Har du en fråga till doktorn? Ställ den här under!

Du kan vara helt anonym!

Fråga doktorn

  • Accepterade filtyper: jpg, gif, png, pdf, doc, docx.
    Döp inte din fil med å, ä eller ö.
  • Om du vill vara anonym kan du ange en valfri signatur
Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...