Annons

Utbrända läkarens råd till andra drabbade och anhöriga

Överläkaren Niklas Nygren blev utbränd 2015. Nu ger han sina bästa tips till andra som drabbats av utbrändhet och anhöriga. Han har skrivit boken ”Ett slut, en början” och hoppas kunna hjälpa andra hitta ett mindre stressat liv.

Mejla
Dela (100)
Pinna

Överläkaren Niklas blev utbränd – nu ger han sina bästa råd

Överläkaren och psykiatern Niklas Nygren blev 2015 utbränd efter en lång period av stress. Under sin sjukskrivning har han bloggat öppet om sin väg tillbaka och sina tankar och känslor kring utmattningen.

Annons

Idag är han tillbaka på jobbet, och nu har hans historia blivit en bok – ”Ett Slut, En Början – En psykiaters funderingar kring sitt utmattningssyndrom”.

Läs också: Utbrände överläkaren: ”Jag skäms inte för att vara sjukskriven”

Ett av ämnena han tar upp i blogginläggen är förvåningen över att han, som jobbar med personer med stressymptom dagligen, helt missade sina egna signaler.

– Konstigt nog tror jag att man vänjer sig vid hur det är. Det kommer smygandes under lång tid. Och det är svårt att få en sund distans till sitt eget fungerande när man är mitt uppe i allt, säger Niklas Nygren till Dagens Medicin.

Det tog ett halvår för Niklas att ens orka börja jobba med verktyg mot stressen, som meditation, motion och KBT (kognitiv beteendeterapi). Då fick han förklarat av sin terapeut att hjärnan använder alls ens energi bara åt att överleva i stressen, och att det ofta krävs mer än man har att bryta det destruktiva beteendet och hitta nya vanor.

Läs också: Utbrända överläkaren:”Ibland orkar min hjärna inte med mina egna barn”

Niklas Nygren fick stort stöd från sin arbetsgivare, och började efter 1,5 års sjukskrivning jobba på 25 procent, och är nu uppe i 80 procent. Men alla får inte samma stöd som Niklas, och branschen är oerhört pressad – något han också vill belysa. I boken uppmanar han chefer och politiker att ta mer ansvar.

– I dag har vi arbetstidslagen som fastslår hur mycket man får jobba. Men i industrin finns det ju andra former av begränsningar, till exempel för hur tunga lyft som får utföras och hur länge arbete får ske vid en och samma maskin. När det gäller intellektuellt arbete finns däremot inga gränser för hur mycket som får pressas in på åtta timmar, säger han.

Idag jobbar Niklas närmare hemmet, och även om han mår mycket bättre än han gjorde 2015 så är han sig inte helt lik. Simultankapaciteten och bilkörningen är två saker som försämrats.

– Mitt mål är att inte hamna där igen, säger han till Dagens Medicin.

Läs också: Utbrända överläkaren: ”Stressen fräter och gör att hjärnan krymper”

Niklas Nygrens bok

Niklas Nygrens bok ”Ett slut, en början”, Parus Förlag.

Niklas råd till andra utbrända:

  1. Ta en sak i taget.
  2. Motionera och/eller ­meditera.
  3. Lär känna dina egna varningssignaler.
  4. Sätt av tid för dina intressen.
  5. Få in tysta perioder under dagen.

 

Av: Mikaela Alex

Bild: IBL/Parus förlag

 

Källa: niklasnygren.se, Dagens Medicin  

Artikeln publicerades först på MåBra.

Missa inte: Anna: Jag fattade inte att jag kunde bli utbränd

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...