Annons

Annons

Symtom och lindring vid pms och pmds

Svårt att sova, nedstämd, huvudvärk? Det kan vara pms eller den svårare varianten, pmds. För att förebygga och lindra finns en hel del du kan göra på egen hand. Här får du några goda råd!


stress-puff

Vid pmds, den svårare varianten av pms, ska man ha fem symtom före mens som har en tydlig påverkan på dagliga aktiviteter, relationer och arbetsförmåga.
Pms därmot innebär att man har två symtom vid mens som inte påverkar livet.

Här är några av de vanligaste symtomen:

  • Nedstämdhet
  • Irritabilitet
  • Ångest/oro
  • Minskat intresse för dagliga aktiviteter
  • Sömnstörningar
  • Svullnad i kroppen
  • Spänningar i brösten
  • Huvudvärk

Läs mer om pms och pmds på www.pmsforbundet.se. Förbundet arbetar för att öka kunskapen om pms och pmds.

Så lindrar du besvären:

  • Motionera.
  • Träna avslappning, som mindfulness eller yoga.
  • Undvik stress.
  • Ät bra och regelbundet.
  • Slarva inte med sömnen.
  • Var måttlig med alkohol.

Du hittar mer information på 1177.se

Håll koll på din cykel

Ett sätt att få kontroll över tillvaron och ta reda på om dina besvär kan vara premenstruella är att hålla koll på din menscykel! Fyll i dina symtom i en digital kalender, exempelvis www.menscykel.se eller i mobilen, exempelvis appen Menskoll (Periodtracker).

Annons

Text: Anna Smedberg
Bild: Shutterstock



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

 

 


Annons


Laddar...