Annons

Annons

Fråga Allers doktor: Jag har svårt att sova!

Jag är en kvinna på 49 år som fått stora problem med att somna på kvällarna. Ibland vaknar jag mitt i natten och kan inte somna om. Vad kan detta bero på? Det är besvärligt att inte sova ordentligt. Kan det ligga en sjukdom bakom?


svart-att-sova-sjukdom

Det är fler kvinnor än män som har bekymmer med sömnen.

Beror mina sömnproblem på en sjukdom?

Jag är en kvinna på 39 år som alltid har sovit bra om nätterna. Men det senaste året har jag fått stora problem med att somna på kvällarna och det påverkar mig dagtid. Jag ligger och vrider och vänder på mig i sängen och det kan dröja ett par timmar innan jag somnar. Ibland vaknar jag mitt i natten med ett ryck, blir klarvaken och kan inte somna om på länge, ibland inte alls.
Vad kan detta bero på? Jag har ett jobb jag trivs med och en harmonisk relation med min man så det är inte nåt i omgivningen som stressar mig. Men det är besvärligt att inte sova ordentligt för jag är helt slut om dagarna och har huvudvärk och är på dåligt humör.
Har du några råd att ge? Kan det ligga en sjukdom bakom?
/Anita

Annons

 

Allmänläkare Christina Ledin svarar:

Sömnproblem är ganska vanliga. För de flesta fungerar sömnen bättre i yngre än i äldre år. Det är fler kvinnor än män som har bekymmer med sömnen.
Jag ska börja med att berätta lite om normal sömn och sedan ge några sömntips.
När sömnen fungerar helt och hållet som den ska brukar det ta högst en halvtimma att somna från det man gått och lagt sig. Det är normalt att vakna flera gånger under en natt men oftast är uppvaknandena så korta att man inte minns att man varit vaken. Men det är helt normalt att vara ”medvetet vaken” ett par gånger under natten om man snabbt somnar om.

Djup sömn

När man somnar går man snabbt ner i djup sömn. Nattens första period med djupsömn varar ca 90 minuter och sedan följer en period med mer ytlig sömn. Efter ca två timmar kommer den första korta perioden med drömsömn eller REM-sömn som den också kallas. Ofta följer ett kort uppvaknande efter drömsömnen. Under natten växlar man sedan mellan djup sömn och drömsömn. Ju längre natten går desto kortare blir perioderna med djupsömn och desto fler och längre blir perioderna med drömsömn. En vuxen person brukar behöva kring sju timmars sömn men det är lite individuellt. Äldre behöver lite mindre sömn än yngre. Små barn och mycket gamla människor sover betydligt mer.

Läs också: 7 tips som hjälper dig att sova bättre

Detta styr sömnen:

Sömnen styrs av tre saker:
• Hur länge man har varit vaken – sömnklockan
• Tid på dygnet
• Inre och yttre störningar (buller, smärta, stress…)

Stress och sömnbesvär

Stress och oro gör att det blir svårt att sova och att man lättare vaknar. Det som ofta ställer till det för den som har sömnproblem är att just oron för att inte somna kan vara det som håller en vaken! Det är mycket vanligt att den som har svårt att sova omedvetet lär in mönster som faktiskt gör sömnen sämre. Nästan alla som sover dåligt brukar tillbringa mycket vaken tid i sängen. Det gör att hjärnan lär sig att sängen är en plats där man snurrar runt och oroar sig, inte en plats där man sover och vilar ut. När man kommer in i sovrummet ställer hjärnan in sig på oro kring sömnen i stället för på vila. Därför är det viktigaste rådet för den som kommit in i det här mönstret att INTE ligga mycket vaken i sängen! Om man inte somnar på någon halvtimma ska man i stället stiga upp och syssla med en lugn aktivitet tills man känner sig sömnig. Man kan säga att man använder sömnklockan som är det mest effektiva sömnmedlet.
Det är ovanligt att en kroppslig sjukdom visar sig med sömnsvårigheter som enda symtom.

Läs också: 5 växter som kan ge dig bättre sömn

Fler sömntips:

• Stig upp och gå till sängs vid ungefär samma tid oavsett hur natten varit.
• Rör på dig varje dag så att kroppen blir trött.
• Var måttlig med eller undvika alkohol som gör sömnen orolig.
• Lär gärna in en avslappningsmetod – det finns bra material på nätet eller skivor att köpa på apotek och bokhandel.
• Att lyssna på musik eller en ljudbok kan vara ett sätt att hålla hjärnan från oroande tankar.
• Använd sovrummet till sömn och sex – inte till arbete och aktiviteter! Då ”lär sig” hjärnan att vara inställd på vila när du kommer in i sovrummet.

Har du en fråga till doktorn? Ställ den här under!

Du kan vara helt anonym!

Fråga doktorn

  • Accepterade filtyper: jpg, gif, png, pdf, doc, docx.
    Döp inte din fil med å, ä eller ö.
  • Om du vill vara anonym kan du ange en valfri signatur



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

 

 


Annons


Laddar...