Annons

Annons

Supermaten för friska ögon

Det här ska du äta för att hålla ögonen på topp. Lis Forslund, ögonläkare vid Stockholm EyeCenter och Capio Örebro, tipsar om smartaste maten.


Håll ögonen friska med supermaten.

Satsa på det här på tallriken: 

Fiskolja

Ett flertal studier visar att kost som är rik på omega-3-fettsyror har en positiv effekt på tårfilmens kvalitet. Ett riktigt supertips för ögat är makrill i tomat, där den feta fisken innehåller omega-3 och den kokta tomatsåsen innehåller antioxidanten lykopen.

Gröna grönsaker

Grönkål, babyspenat och broccoli är rika på lutein, en variant av A-vitamin. Ha finhackad djupfryst grönkål i frysen och 
strö det över soppan eller pajen 
– det mångdubblar luteinet.

Havtorn

Det gyllene superbäret 
har en läkande effekt och 
studier visar att ett tillskott 
av havtornsolja kan hjälpa till att återfukta kroppens torra slemhinnor, bland annat 
i just ögat. Havtorn är rikt på vitaminerna C, A och E samt fullproppade med de nyttiga fettsyrorna omega-3, -7 och -9, som från början produceras av kroppen men som behöver tillföras via kosten när
vi blir äldre. Hälsotillskott finns på apotek och 
i hälsokostbutiker. Bäst och billigast är att plocka själv eller att köpa frystorkad havtorn och äta en tesked om dagen.


Satsa även på:

✔ Blåbär
✔ Gurkskal
✔ Tillagad tomat
✔ Lever
✔ Frukt
✔ Grönsaker
✔ Kaffe
✔ Grönt te
✔ Valnötter
✔ Kryddor

Annons

Text: Margareta Eldh
Foto: Shutterstock/IBL.

Läs också: Lista över antiinflammatorisk mat

Artikeln publicerades först på Året Runt.

 

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...