Annons

Annons

Fråga Allers doktor: Kan jag få melatonin för mina sömnproblem?

Jag har sömnproblem sedan många år. Kan det bero på brist på sömnhormonet melatonin? Går det att mäta halten av melatonin? Om det saknas i kroppen, kan en läkare skriva ut tillskott på recept?


somnproblem-melatonin

Brist på sömnhormonet melatonin kan ge sömnproblem. Bild: IBL

Kan man tillföra sömnhormon?

Hej! Jag är en 73-årig kvinna med sömnproblem sedan många år. Jag har man, två barn med familjer som jag har en bra relation med. Inga ekonomiska bekymmer eller liknande. Vi bor i villa och sover i ett svalt, tyst och mörkt sovrum. Min man snarkar inte. Jag äter sunt, nyttjar varken tobak eller alkohol och dricker inte kaffe på kvällen. 

Annons

Kan mina problem med att sova bero på brist på sömnhormonet melatonin? Går att mäta halten av melatonin? Om det saknas i kroppen, kan man då tillföra det och kan en läkare skriva ut tillskott på recept?

/”Sömnlös”

Allmänläkare Christina Ledin svarar:

Precis som du skriver är melatonin ett sömnhormon. Det bildas i tallkottkörteln i hjärnan när det är mörkt. När ögat nås av ljus stannar produktionen av melatonin av.

Brist på melatonin är mer vanligt hos äldre än hos yngre personer och skulle kunna vara en del av dina sömnproblem. Det finns i dag inget sätt att mäta melatoninnivåer inom sjukvården.

Melatonin på recept

Melatonin säljs på recept under namnet Circadin och är godkänt för behandling av sömnproblem och dålig sömn hos äldre.

Det finns mycket annat än melatoninbrist som påverkar sömn och sömnkvalitet. Den vanligaste orsaken till dålig sömn är faktiskt att man oroar sig för att inte kunna sova. Klokt av dig att undvika alkohol och kaffe sent!

Ställ in kroppen på sömn

Här är några andra tips:
• Rör på dig varje dag så att kroppen är trött när du går till sängs.
• ”Natta” dig själv, det vill säga syssla med lugna aktiviteter när det börjar bli sängdags så att kroppen kan ställa in sig på vila.
• Om oro för sömnen är en del av problemet kan du försöka hålla tankarna borta genom att till exempel lyssna på radio på låg volym.
• Sov inte på dagen om det är svårt att sova på natten.
• Tillbringa inte mycket vaken tid i sängen! Stig upp om du inte har somnat efter en halvtimme och gå och lägg dig igen först när du känner dig sömnig!

Behovet av sömn minskar med åren

Många äldre försöker sova mer än de faktiskt behöver. Sömnbehovet minskar med stigande ålder.

All medicinsk behandling är en avvägning mellan nytta och risk. Exakt hur den här avvägningen ser ut för dig kan jag inte veta utan att träffa dig. Därför måste du tala med din läkare om ev. läkemedelsbehandling.

Har du en fråga till doktorn? Ställ den här under!

Du kan vara helt anonym!

Fråga doktorn

  • Accepterade filtyper: jpg, gif, png, pdf, doc, docx.
    Döp inte din fil med å, ä eller ö.
  • Om du vill vara anonym kan du ange en valfri signatur



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

 

 


Annons


Laddar...