Annons

Annons

Så många svenskar tänker lämna Facebook 2018

Sociala medier har blivit en del av många människors vardag. Men lagom till 2018 överväger nästan var fjärde svensk att stänga något av sina konton, enligt en färsk undersökning. "Nytt år, nya vanor, brukar det heta", säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Mejla
Dela (18)
Pinna

Många vill lämna sociala medier – men Linkedin växer

Facebook, Instagram, Snapchat, Linkedin är bara några av alla sociala medier som finns i dag.

Annons

Bild: Shutterstock/IBL

Hälften av oss använder Facebook dagligen, men det kan det bli ändring på.

Enligt en undersökning som Novus gjort, på uppdrag av Sveriges Annonsörer, håller vår syn på olika sociala medier på att förändras. Inför årsskiftet Novus frågade 1032 svenskar om hur de planerar att använda de olika plattformarna det kommande året.

Nästan var fjärde tillfrågad uppgav att överväger att minska sin användning eller helt stänga sitt Facebook-konto. Motsvarande siffra för Instagram var åtta procent – eller knappt var tionde.

– Nytt år, nya vanor, brukar det heta. Sett till undersökningen ser det ut att stämma till viss del när det kommer till vår användning av sociala medier. Facebook har en stark ställning, men tillväxten har mattats av, och framförallt är det kvinnor som planerar att dra ned sin användning, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Läs också: Så ser du dina 9 mest gillade bilder 2017 på Instagram

Bild: IBL Bildbyrå

Intresset för Linkedin ökar

Men enligt undersökningen är det också många som inte har några planer på att förändra sitt beteende.

Nästan sex av tio Facebook-användare kommer att fortsätta precis som vanligt, liksom fyra av tio Instagram-användare.

Men det finns också en plattform där intresset ökar och allt fler överväger att använda mer – Linkedin.

– Linkedin är kanalen där flest överväger att öppna konto samt öka sin användning, säger Tero Marjamäki.

Bild: IBL Bildbyrå

Om undersökningen: 

Totalt har 1032 intervjuer genomförts under perioden 30 november – 5 december 2017.

Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten mellan 18 och 79 år.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Missa inte

Så fotograferar du fyrverkerierna på nyårsafton

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...