Annons

Polisen varnar: Falska kampanjer på nätet och sociala medier

Bedragarna lockar med presentkort, tävlingar och kända varumärken. Nu varnar polisen för den senaste bluffen på nätet.

Mejla
Dela (273)
Pinna

Falska kampanjer dyker upp på nätet, enligt polisen

Många bedrägerier kännetecknas av erbjudande som är ”för bra för att vara sanna”. Och det senaste exemplet verkar just ett sådant. Det handlar om presentkortskampanjer där köparen kan handla värdefulla presentkort för en spottstyver. Presentkortskampanjerna går ut på nätet, sms och via sociala medier och gäller välkända varumärken som till exempel Shell, Spotify och SF-bio.

Polisen: ”Ignorera dem”

Besökarna ombeds lämna sina kontaktuppgifter i samband med köpet. Enligt polisens bedrägericenter kan det dock innebära att man tecknar sig för en ”medlemsavgift” som debiteras varje månad.

Annons

”Bästa sättet att försöka bli av med dessa falska kampanjer är att totalt ignorera dem och inte svara”, skriver polisen på sin Facebooksida.

Även de drabbade företagen har gått ut med varningar. Shell  varnar på den egna hemsidan för”nätfiske” i samband med tävlingar i företagets namn.

”I de fall som Shell har tävlingar har vi alltid information på vår hemsida som styrker tävlingens upplägg”.

Lockar med billiga biobiljetter

Även SF-bio varnade i slutet av januari för bedragare som försöker komma över kontaktuppgifter med erbjudande om billiga biobiljetter, skriver SVT.

Bedragarna har använt sig av SF:s logga för att vinna förtroende.

– De har använt sig av våra logotyper eller andra bilder som de har hämtat hem från nätet, säger SF Bio:s kommunikationschef Thomas Runfors till SVT Nyheter.

 

Av: Henrik Högström

Bild: IBL

 

Missa inte: Eva-Maria lurades av bedragare på dejtingsajt

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...