Annons

Sömn kan minska ditt sockersug

Avgav du ett nyårslöfte om att skära ner på sockret men kan inte sluta tänka på lösgodis och semlor? Då kan en sovmorgon vara lösningen.

Mejla
Dela (9)
Pinna

Sömn kan minska ditt sockersug

En ny studie i The American Journal of Clinical Nutrition visar att att mer sömn kan minska ditt sockersug.

Genom att följa enkla tips som att upprätta en avslappnande kvällsrutin och att lägga sig på rekommenderad tid lyckades deltagarna i studien sova 1,5 timme mer varje natt. Under en veckas tid registrerades sömn och matintag. När sömnmängden ökade, minskades även mängden socker i kosten med så mycket som 10 gram dagen efter.

Annons

– Våra resultat tyder på att en timme extra eller så i sängen kan leda till hälsosammare matval, säger forskningsledaren Haya Al Khatib, professor på institutionen för näringsvetenskap vid King’s College London.

Förutom att sova mer kan följande tips från hjälpa dig minska ditt sockersug:

Ha inte sötsaker hemma

Om du inte har sötsaker hemma kommer de inte vara lika lättillgängliga när sötsuget tränger sig på.

Välj ett annat sött alternativ

Stilla ditt sockerbegär med någon god frukt istället för en påse godis.

Köp små förpackningar

Köp dina sötsaker i små förpackningar och begränsa dig till att bara äta en åt gången.

Tugga tuggummi

Att tugga tuggummi kan hjälpa till att minska sockerbehovet.

Ät regelbundet

Om du äter vanliga måltider och mellanmål håller du ditt blodsocker på en jämn nivå och riskerar inte att få ett blodsockerfall.

 

Av: Hanna Carlsson

Källa: AJCLive Science, WebMD och doctoroz.com 

Artikeln publicerades först på Femina.

 

Missa inte: Lena: Utan socker blev jag fri från jästsvamp!

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...