Annons

Annons

Läcker du? Här är övningarna som hjälper!  

Visste du att det finns olika typer av inkontinens? Och att det finns en del du kan prova på egen hand, för att förebygga läckage eller lindra? Här får du några goda råd.

Mejla
Dela (42)
Pinna

kvinna-inkontinent

De flesta som drabbas av inkontinens är kvinnor mellan 45 och 50 år, men även yngre som har fött ett eller två barn. Orsaken till inkontinens är då  i första hand en bäckenbottensvaghet efter vaginala förlossningar. Men graviditeten i sig påverkar också din bäckenbotten. Därför kan du drabbas av ansträngningsinkontinens även om du fött med kejsarsnitt.

Annons

Tack och lov finns en del du kan testa på egen hand för att förebygga och lindra! (Men är problemen stora ska du självklart söka läkarhjälp).

Bäckenbottenträning

Knip runt ändtarmsöppningen där bäckenbotten är lättast att hitta. Fortplanta knipet framåt. Knip 2 sekunder, vila 2. Upprepa 10–20 gånger. För att bli stark, knip 5–6 sekunder – fortfarande runt ändtarmen – och vila sedan lika länge. Upprepa 10–20 gånger. Avsluta med uthållighetsknip, det vill säga knip i 30 sek och andas normalt. Det ska inte kännas i mage och skinkor.

Dessa övningar ska du göra två gånger om dagen i 3–6 månader. Därefter tränar du funktionell träning, alltså kniper när du belastar bäckenbotten.

På nätet kan du hitta instruktioner om hur du ska knipa på rätt sätt, bland annat på www.tät.nu och www.lightsbytena.se

Blåsträning

Om du går ofta på toaletten med små volymer kan du behöva utöva blåsträning (alltså att du håller dig så länge du kan) . Syftet är att öka blåskapaciteten och att få kontroll över urinblåsan genom att sträva efter att kissa en viss mängd vid varje toabesök. Normal uppmätt mängd vid varje kisstillfälle bör vara 2–3 dl under dagen och 5–6 dl på morgonen.

Knipkulor

Att öva med knipkulor kan hjälpa somliga. Välj helst knipkulor med olika tyngd och storlek så att du kan avancera allt eftersom.

Kontinensbåge (Contrelle):

Contrelle är en ”båge” som fungerar som ett vaginalt stöd och kan användas exempelvis vid fysisk träning. Den ger lite mer stöd än en tampong och finns i olika storlekar som ska provas ut. Den byts efter varje användningstillfälle.

Källa: Margareta Fredros, uroterapeut vid Octaviakliniken.

Olika typer av inkontinens

Ansträngningsinkontinens 

Innebär att du inte kan hålla tätt när du ökar trycket i buken, till exempel när du hostar, hoppar, nyser eller tränar. Behandlingen är i första hand bäckenbottenträning eller operation.

Trängningsinkontinens 

Är när du plötsligt känner sig kissnödig och inte kan hålla dig.  Behandlingen är blåsträning och medicin.

Blandinkontinens

Om du har problem både när du anstränger dig och har träningsbesvär så kallas det blandinkontinens.

Källa: 1177, vårdguiden. 

Text: Martina Nyhlin, Ann-Sofie Lindell
Bild: Shutterstock

 

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...