Annons

Annons

Vi hyllar våra vardagshjältar!

De finns runtomkring oss – yrkesgrupperna som uträttar hjältedåd 
i det stora och det lilla, och ser till att vardagen flyter på. Lärare, poliser, vårdpersonal, brandmän ... listan kan göras lång. Vi har träffat tre 
av dessa vardagshjältar. Först ut är läraren Camilla Askebäck Diaz.


hylla-vardagshjaltar

Läraren Camilla är en av vardagshjältarna som hyllas i Allers.

Läraren Camilla är en vardagshjälte!

Det är inte precis knäpptyst i salen när eleverna i årskurs nio på Södermalmsskolan i Stockholm bänkar sig för en eftermiddagslektion i matematik. Några tjejer längst bak i salen pratar om något helt annat och skrattar högt. Ett par killar i keps skrapar med stolarna. En eftersläntrare kommer in genom dörren.
Men sakta lägger sig stojet och oväsendet och eleverna riktar sin uppmärksamhet mot matematikläraren Camilla Askebäck Diaz, 39 år, som förklarar hur man räknar ut en komplicerad ekvation.
– Det bästa jag vet är när jag ser hur det lyser till i elevernas ögon när de plötsligt förstår. Det är som en tändande gnista och det är häftigt att få se det. Då vet jag att jag har lyckats med mitt arbete,
berättar Camilla när vi efter lektionen slagit oss ner i lärarrummet.

En typisk högstadielärare

Camilla har arbetat som lärare i 15 år. Under nästan hela tiden har hon varit matematik- och NO-lärare för elever på hög-
stadiet, med undantag för två år då hon var med och startade privatskolan Vittra Telefonplan i Stockholm. Där undervisade hon elever i mellanstadiet.
– Det var spännande att jobba på en ny skola, men jag upptäckte att det inte riktigt var min grej. Jag är nog en typisk högstadielärare, säger hon med ett leende.

Årets bästa lärare

Sedan tre år arbetar Camilla på Södermalmsskolan och där har hon gjort så starkt intryck att hennes elever förra året nominerade henne till Årets bästa lärare.
– Jag blev överraskad och mycket glad. Jag visste inte ens att jag var nominerad. I efterhand förstod jag vad det var mina elever hållit på och tissla och tassla om. Det är det bästa pris jag någonsin fått, säger hon stolt.
Priset var en bekräftelse på att hon lyckats, att hon gjorde rätt när hon en dag för snart 20 år sedan tog beslutet att utbilda sig till lärare. För det yrket stod inte på hennes lista över drömjobb när hon själv gick ut ur skolan, det fanns inte med i hennes funderingar över huvud taget.
– Jag hade inte en aning om vad jag ville jobba med när jag gick ut gymnasiet. Om man hade frå-gat mig då hade jag svarat att det enda jag med säkerhet visste att jag inte ville bli var just lärare.
Det fanns inte heller någon i hennes närmaste omgivning som inspirerade henne att välja det yrket. Hennes pappa var major och hennes mamma arbetade på SJ.
– Jag tog ett sabbatsår medan jag funderade på vad jag skulle bli och jobbade under tiden med att städa tågvagnar.

Hjälpte till med läxorna

Men det fanns ett litet frö inom Camilla som sakta började gro.
– Jag har alltid tyckt att matematik och naturvetenskap har varit roligt, och när jag var ledig från jobbet så brukade jag hjälpa min lillasyster och hennes kompisar med läxorna.
En dag följde hon med en
kompis som ville utbilda sig till förskolelärare på Öppet hus på lärarhögskolan. Besöket avgjorde hennes framtid.
– När jag klev in på lärarhögskolan kändes det direkt att det var där jag skulle gå. Det var så självklart att jag skulle utbilda mig till lärare. När jag tänkte tillbaka på hur jag själv varit i skolan insåg jag att jag alltid älskat att hjälpa mina klasskamrater och få dem att förstå matten.

Annons
hylla-vardagshjaltar

Camilla trivs med jobbet som lärare.

Mer lärarkompetens

Camilla läste först 4,5 år på lärarhögskolan för att bli matematik- och NO-lärare. Hon kompletterade sedan utbildningen med ytterligare ett halvårs studier för att få gymnasielärarkompetens.
– Men jag har aldrig undervisat elever på gymnasiet. Det är något jag vill prova i framtiden, säger hon.
Hon tyckte det var skönt att få lite äldre elever när hon började på Södermalmsskolan.
– Jag tror att jag är ganska bra på att ta hand om tonårsbarn.
På Södermalmsskolan har hon följt de 82 eleverna i årskurs nio sedan de började i sjuan.
– Jag träffar dem dubbelt så mycket som deras andra lärare eftersom jag har dem i matematik, kemi, fysik och biologi, och det känns att vi har en speciell relation. Det har varit jättehäftigt att fått följa deras utveckling.

En hyllad vardagshjälte

Och det var alltså hennes elever som förra våren nominerade henne till lärarpriset som Sydsvenska handelskammaren varje år delar ut till en lärare som med engagemang och entusiasm bidrar att utveckla den svenska skolan.
I juryns motivering står det bland annat så här om Camilla:
”Med sin förmåga att utveckla nyskapande och inspirerande lektioner i matematik och naturvetenskap hjälper hon alla elever att nå sin fulla potential. Med pedagogisk skicklighet förklarar hon svåra processer och koncept genom moderna metoder anpassade efter den digitala verklighet som dagens unga lever i.”
Just användandet av modern digital teknik i undervisningen är något som Camilla arbetar mycket med. Bland annat föreläser hon för andra lärare om hur de kan använda den digitala tekniken i undervisningen, och hon lägger upp räkneexempel och Youtube-
klipp med ekvationslösningar
för eleverna på sin hemsida skolansgladapussel.wordpress.com.

Vi hyllar våra vardagshjältar: Möt sjuksköterskan Katarina

Goda egenskaper

Camilla tycker själv att förmågan att anpassa utbildningen efter eleverna är en egenskap som utmärker en god lärare, utöver god ämneskunskap och god pedagogisk förmåga.
– Det är också viktigt att kunna ha en god relation till eleverna. Man ska kunna ha roligt tillsammans, men det ska inte vara en kompisrelation. Det är viktigt att poängtera att jag är vuxen och att de fortfarande är ungdomar.
– Jag tycker att mitt jobb är fantastisk roligt. Det ger mig
energi att träffa ungdomar. Jag märker att jag längtar efter dem när jag har varit borta från dem några dagar.

Gillar att göra skillnad

Därför tycker hon att det är tråkigt när hon får frågan ”hur orkar du?” när hon berättar för nya människor hon träffar att hon arbetar som lärare.
– Det får man ofta höra, och det är trist med den negativa bilden som många har av yrket. Visst är det tungt ibland med hög arbetsbörda, den administrativa biten av jobbet tar mycket tid, men samtidigt ger det så mycket tillbaka att undervisa.
– En elev kom fram till mig en gång och sa att han i sjuan hatade algebra, men nu i nian fattade hur kul det var. Det hade man kanske inte väntat sig att få höra från en 15-årig elev. Det är vid sådana tillfällen som man märker att man gör skillnad, säger Camilla innan hon skyndar i väg till ett klassrum för dagens sista lektion.

Vi hyllar våra vardagshjältar: Möt brandmannen Louise

Text: Per-Ola Ohlsson
, bild: Kai Rehn



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

 

 


Annons


Laddar...