Annons

Annons

Öva upp din styrka – hitta rätt träning!

Vare sig du behöver öva upp styrka, balans, kondition eller smidighet finns det garanterat ett träningspass för dig! Både för dig som vill träna i grupp och på egen hand. Allers träningsinstruktör Josefin Liljegren delar med sig av sina bästa tips!


hitta-ratt-traning-styrka

Träna styrka i grupp eller på egen hand.

Hitta rätt träning: styrka

Ju äldre du blir, desto viktigare är det att styrketräna. Om du har en starkare kropp så orkar du mer och längre helt enkelt!

Funktionell träning: Tradi
tionell styrketräning med basövningar. Grundtanken är att man utgår från vardagen. Du använder dig av styrketräning för att förbättra balansen och bygga muskler för rörelser som du utför varje dag. Detta är fysikterapeuternas dröm då det förebygger skador! Går att utöva som grupp träning eller på egen hand.

Annons
Gilla Allers på Facebook

Läs även: Stärk din rygg!

Crossfit: Naturliga, funktionella och ständigt varierande rörelser utförda under hög intensitet, både med och utan redskap. På dessa pass tränar du både styrka och uthållig
het. Detta passar dig som vill 
ta ett steg vidare och prova något nytt. Tack vare att passet leds av instruktör får du hjälp med rätt teknik genom passet.

Läs även: Få upp flåset: hitta rätt träning

Traditionella styrkeövningar: Att träna på egen hand i gym blir allt populärare (igen). Du bestämmer själv intensitet och längd på passen. Och kan dessutom träna på de tider som passar dig själv bäst.
Allt fler investerar i en personlig tränare för att förbättra teknik och få resultat (allt från ett instruktionspass till fler sessioner).

Foam roller/träningsrulle: Ett allsidigt träningsredskap som du kan använda på egen hand (hemma eller på gym) och som även används av instruktörer under pass. Det fungerar både för att träna styrka och för stretch och massage. Du kan med hjälp av detta redskap lära dig att hantera smärtor i exempelvis axlar, nacke och rygg, lösa upp triggerpunkter och öka din rörlighet. Genom regelbunden användning motverkar du stela och ömma muskler. En foamroller är dessutom lätt och smidig att bära med sig!

Köp träningsrullen i vår webb-shop!

Text: Josefin Liljegren, Ann-Sofie Lindell
, bild: Peter Helperin, IBL

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...