Annons

Därför är det så viktigt att du får i dig B-vitaminer

B-vitamin är bra för hud och hår, 
men är också livsviktigt 
– brist kan leda till exempelvis demens och 
depression. Här får du en guide över B-vitaminer – vilka symtom ger B-vitaminbrist, vilken nytta gör vitaminerna och var i kosten finns de?

Mejla
Dela (218)
Pinna

B-vitaminer behövs för hela kroppen.

B-vitaminer behövs för hela kroppen.

B-vitaminguide – här är de olika sorterna B-vitamin

B-vitaminer är superviktiga för hela kroppen. Här har vi samlat viktig fakta om olika sorters B-vitamin och vilka symptom du kan få om du inte får i dig tillräckligt eller om du lider av B-vitaminbrist. Självklart guidar vi dig också till vilken sorts kost du ska satsa på för att få i dig mer B-vitaminer.

B1– håller hjärta 
och hjärna i trim

B1/tiamin är nödvändigt för ämnesomsättning och för normal funktion hos hjärta, hjärna, muskler och nerver. Framför allt vid grav alkoholism finns risk att få i sig för lite av vitaminet och dessa patienter kan ges behandling med stora doser tiamin för att minska risken för nervskador.

Symptom på B1-vitaminbrist

Nervskador, demens.

Här hittar du B-vitamin B1

T ex vetegroddar, solrosfrön, bröd, flingor och pasta.

Annons

Recept: Lyxig och läcker vegetarisk pastagratäng

B2 – stärker hud 
och hår

B2/riboflavin hjälper bland annat till med förbränningen, stärker hud, hår, naglar och ögon.

Symptom på B2-vitaminbrist

Brist är ovanligt och symtomen är ospecifika, men det går lätt att behandla.

Här hittar du B-vitamin B2

Främst i proteinrik föda som lever, kött, fisk, ägg. Finns också i exempelvis vetegroddar, spenat och svamp.

Recept: Omelett med kalkon och spenat

B3 – för hud och celler

B3/niacin är nödvändigt för kroppens energiproduktion och cellernas ämnesomsättning. Vitaminet är också bra bland annat för huden.

Symtom på B3-vitaminbrist

Eksem på 
händer och i ansikte. Vid svår brist hudsjukdomen pellagra.

Här hittar du B-vitamin B3

Niacin hittar du till exempel i vetekli, jordnötter, kyckling, fisk och skaldjur.

Recept: Heta kycklingspett med jordnötter

 

B-vitamin hittar du bland annat i bananer och avokado!

B-vitamin hittar du bland annat i bananer och avokado!

B5 – hudens egen 
supervitamin

B5/pantotensyra behövs för hud och förbränning. B5 sänker dessutom kolesterolet, stabiliserar blodsockret och är viktig för kroppens förbränning.

Symtom på B5-brist

Det anses ovanligt med B5-brist men symtom kan vara trötthet, depression, känselbortfall i händer och fötter, problem med koordinationen och sömnrubbningar.

Här hittar du B-vitamin B5

T ex lever, bananer, avokado och tomater.

Recept: Fullkornswrap med avokado

B6 – hjälper immunförsvaret

Vitamin B6/pyridoxin är bra för nervernas funktion, immunsystemet och huden.

Symtom på B6-brist

B6-brist kan uppstå vid glutenintolerans, låga nivåer ses även vid skrumplever. I samband med graviditet ökar behovet. B6-brist kan även uppstå vid behandling med dopamin, vissa antibiotika och ett gammalt läkemedel mot tuberkulos. Viktigaste orsaken till B6-brist är dock alkohol.

B6-brist kan yttra sig genom fjällande, inflammationer i mun-
hålan, spruckna och svullna läppar, aptitlöshet och sömnlöshet, hos småbarn med epilepsi. Hos vuxna förekommer ofta en lindrig blodbrist.

Här hittar du B-vitamin B6

Det finns i berikade flingor och bröd, lever, kött, nötter och frön bland annat.

Recept: Läckra smaker med fläskfilé, jordnötter och sesam

B7 – håller tarmen 
i skick

B7/biotin bildas till viss del av kroppens egna tarmbakterier och bidrar till att bibehålla en god miljö i tarmsystemet. Bra för hud, hår och naglar, kroppens könshormoner och nervernas funktion.

Symtom på B7-brist

Bristsymtom kan till exempel vara håravfall, trötthet, sköra naglar och illamående.

Här hittar du B-vitamin B7

Vitaminet finns rikligt i lever, kött, fisk och ägg.

Recept: Världens godaste fisksoppa – klar på bara 30 minuter!

B9/Folsyra är viktigt för den som planerar att skaffa barn.

B9/Folsyra är viktigt för den som planerar att skaffa barn.

B9 – viktigt vid 
graviditet

B9/folsyra bidrar till produktionen av röda blodkroppar och en normal celldelning. Kvinnor i barnafödande ålder behöver ha tillräckliga nivåer före en graviditet för att minska risken för fosterskador, exempelvis ryggmärgsbråck. Brist på folsyra anses även kunna orsaka missfall, skador på placenta och foster och för tidig födsel.

Veganer som äter ensidig vegankost kan få folsyrabrist. Vissa läkemedel mot reumatism och cancer kan ge folsyrabrist, vilket rutinmässigt ersätts, men även Trimetoprim mot urinvägsinfektion kan vid långtidsbruk också ge folsyrabrist.

Folsyrabrist som behandlas med kostråd har inga biverkningar. Däremot ska man undvika tillskott i stora doser eftersom det finns indikationer på viss ökad cancerrisk vid överdosering av folsyra.

Symtom på B9-brist

Folsyrabrist är ganska vanlig och kan ge symtom som skador och irritation i mun, läppar och på tungan, apati, huvudvärk, 
rikliga och oregelbundna menstruationer, ödem, grå-brun pigmentering av huden, minnessvårigheter och håravfall.

Här hittar du B-vitamin B9

Folsyrarika livsmedel är till exempel lever, men framför allt mörkt gröna grönsaker som spenat, och även kikärtor, avokado samt vissa bönor.

Recept: Kikärtsjärpar med matig rårissallad

B12 – mot depression och demens

B12/kobalamin behövs exempelvis vid blodbildning och spermieproduktion, men är också viktigt för nervsystem och skelett. Vitaminet behövs även för normal omsättning av folsyra.

Innan vitaminet blev känt ledde B12-brist till att man 
dog av dödlig anemi. Orsaken till B12-brist beror oftast på 
en delvis ärftlig störning i magsäcken, eller inflammation, som ger ett nersatt intag. Strikta veganer och vegetarianer riskerar B12-brist, och 
bör därför ta tillskott av vitaminet.

Barn till mammor med B12-brist riskerar också brist, 
något som kan leda till obotliga nervskador.

Symtom på B12-brist

Symtom är bland annat slemhinnesveda i mun och tunga, sprickor i mungipor och nersatt spermieproduktion, myrkrypningar, domningar i benen, minnesstörningar, depression, koncentrationssvårigheter, oro, irritation och demens.

Här hittar du B-vitamin B12

Vitaminet finns endast i animaliska livsmedel som kött, fisk, skaldjur och ägg. Dagsbehovet är mycket lågt och en frisk person tar upp detta från animaliska livsmedel utan problem.

Recept: Sejgratäng med räkor och musslor

Text: Birgitta Lindvall Wiik
Bild: Shutterstock

Läs mer om:


Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...