Annons

Annons

Starka muskler förebygger och lindrar artros!

Genom att träna kan du förebygga och lindra atros. Träning är A och O både för den som har lindrigare besvär av artros och för den som ska komma tillbaka efter en operation, enligt sjukgymnasten!


artros-forebygg-lindra

Sjukgymnast Anna Wilhelmsson vet hur man förebygger och lindrar artros!

Så kan du lindra och förebygga artros!

Anna Wilhelmsson är sjukgymnast med master i ortopedisk manuell terapi. En stor andel av patienterna vid hennes klinik i Luleå är människor med knä- eller höftledsbesvär till följd av artros. Hon understryker att träning är A och O både för den som har lindrigare besvär och för den som ska komma tillbaka till full rörlighet efter en operation.

Annons

– Träningen syftar till att stärka musklerna runt knät och höften. Starka muskler avlastar lederna.

Hur ser ett rehabiliteringsprogram efter en operation ut?

– Patienten får en genomgång av enkla rörlighets- och styrkeövningar redan före opera-
tionen. Det är viktigt att man tränar in rörelsebanorna i förväg, då går det relativt enkelt att klara av övningarna när rehabiliteringen startar efter det kirurgiska ingreppet.

Hur fort efter operationen 
påbörjas träningen?

– På en gång! Till en början handlar det om att komma upp på benen och att stå och gå med stöd. Att våga belasta höften och benet. Innan patienten lämnar sjukhuset ska hon eller han också kunna gå med kryckor och i trappa, kryckorna används under 6–8 veckor. I samband med hemgången får patienten ett träningsprogram att jobba efter. .

Gilla Allers på Facebook

Läs även: Övningar som hjälper vid artros

Hur lång tids träning krävs innan man märker effekt efter operationen?

– Man märker snabbt en förbättring, och efter tio veckor har de flesta gjort stora framsteg. Sedan gäller det att ändå fortsätta träna. Det är ett livslångt projekt. Det gäller även artros-
patienter som inte är så dåliga att de behöver opereras. Träning, som stärker musklerna, minskar smärtan och förebygger sjukdomsförloppet.

Är det farligt att träna om det gör ont när man har artros?

– Nej, man ska träna ändå. En riktlinje är att det inte ska göra mer ont än den ”vanliga” artrosvärken dagen efter träning. Brosket vid lederna är som en tvättsvamp. Vid belastning pressas vätska ut och vid vila suger brosket upp vätskan igen. Det gäller alltså att träna och vila växelvis. Vi rekommenderar fem minuters daglig träning.

Vilka 
muskler 
är det som artros-
patienten behöver stärka?

– Oavsett om det handlar om artros i knän eller höftleder så är det framför allt bålen, rumpan och benen som behöver tränas. Därför passar samma övningar till de båda besvären. Tänk på att hela tiden hålla bål- och rumpmuskler aktiverade när övningarna utförs. Det är även bra att träna på att gå i trappor då och då. Till en början räcker det med att bara kliva upp och ner för ett trappsteg.

Läs även: Efter alla år med artros fick jag livet tillbaka

Text och bild: Birgitta Lindvall Wiik 



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

 

 


Annons


Laddar...