Annons

Annons

7 enkla knep för att komma upp i 10 000 steg per dag

Motion och hälsa går hand i hand, men ibland kan det vara svårt att hinna röra på sig så mycket som man vill. Här är sju enkla knep för att boosta vardagsmotionen.


Ett vedertaget mål för många är att ta minst 10 000 steg per dag, en rekommendation som Världshälsoorganisationen utfärdat. För aktiva personer kan 10 000 steg kännas som lite, medan det för mindre aktiva kan vara ett högt mål att nå varje dag.

Annons

Tips! Maximera förbränningen med smarta gåstavar

I dag är det lättare att hålla koll på hur mycket man rör sig, eftersom att många mobiler har appar som räknar dina steg varje dag. Använd en sådan app för att kartlägga hur många steg du tar och följa din utveckling. Vill du komma upp i fler steg kan du ta till några enkla knep för att successivt öka stegen och nå dina personliga mål.

Gilla Allers på Facebook
Känns det svårt att komma upp i 10 000 steg om dagen? Testa de här knepen. Bild: IBL

Känns det svårt att komma upp i 10 000 steg om dagen? Testa de här knepen. Bild: IBL

Här är 7 knep för att komma upp i 10 000 steg varje dag

1. Sätt realistiska mål

Snittar du under 5000 steg per dag? Sätt då delmål för varje dag eller varje vecka och öka ditt stegantal i en långsammare takt. Det kommer kännas mer överkomligt och belönande när du ser ökningen successivt.

Läs också: 5 anledningar att promenera i vinter

2. Parkera längre bort

Åker du bil och ska parkera på en parkeringsplats kan du välja den första lediga parkeringsplatsen du ser, istället för att cirkla runt och leta efter den närmast dörren. Du sparar tid och klämmer in flera extrasteg.

3. Ta alltid trappan

Gör det till en vana att alltid välja trappan istället för hissen. När du gjort det tillräckligt många gånger kommer du knappt tänka på att det finns en hiss.

Läs också: Så mycket får du för 100 kalorier

4. Handla i butik

Istället för att sitta still i flera timmar framför datorn och kan du ta en shoppingrunda till fots. Du får motion och slipper vänta på att få prova kläderna.

5. Var två om det

Be din partner, vän eller kollega att börja promenera med dig. Är ni två är det lättare att motivera varandra till att gå en kort promenad under lunchrasten.

Läs också: 7 sätt att maxa promenaden!

6. Byt ut fikan mot promenader

När du träffar vänner kan ni ta en promenad med kaffe i hand istället för att sitta still i timmar på ett kafé. Är ni träningsintresserade kan ni göra någon annan aktivitet tillsammans, som att gå och bada, gymma eller cykla tillsammans.

Läs också: 7 goda skäl att cykla

7. Påminn dig själv

Installera påminnelser i telefonen så att du inte glömmer bort att stiga upp och gå några steg en gång i timmen på jobbet, oavsett om det bara är bort till en kollega, till kaffeautomaten eller till en annan våning.

Text: Nanna von Knorring, mabra.com
Källor och inspiration: VårdguidenLaurenconrad.com

Läs också

Maxa förbränningen med gåstavar

Fynda gåstavar



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

 

 


Annons


Laddar...