Annons

Annons

Träna efter din ålder – expertens tips för alla över 40!

I vissa åldrar är det bra att lägga extra krut på olika kroppsdelar och på olika träningsformer. Här är våra bästa tips!


Annons

träna efter din ålder

Allers träningsinstruktör Josefin delar med sig av sina bästa tips!

Oavsett vilken ålder du befinner dig i är träning viktigt och en färskvara. Den bästa investeringen är i dig själv! I vissa åldrar är det bra att lägga lite extra krut på olika kroppsdelar och på olika träningsformer.

Träna efter din ålder – våra bästa tips!

Bra träning för 40+

Fokusera på att bygga upp kroppen inifrån och ut! Att ha en stark bål (core) är viktigt för att undvika skador i rygg och nacke. Lär dig att hitta magmusklerna för att kunna aktivera dessa i all din träning.

Lär dig även att spänna musklerna i bäckenbotten som håller upp din kropp och motverkar inkontinens. Bra övningar finns inom pilates, där man tränar kontrollerat. Bäckenbottenträning kan du koppla till i din vardag – gör det exempelvis till en vana att knipa varje gång du borstar tänder! Att hoppa studsmatta (ihop med barnen!) är också ett bra sätt att träna på att spänna bäckenbotten!

Läs också: Läcker du? Här är övningarna som hjälper!

Då de flesta har en hektisk vardag med jobb, barn och aktiviteter så är andningen extra viktig. Lär dig att djupandas för att minska stressen. Du hittar bra övningar i mindfulness på www.1177.se. Du kan även prova på yoga som finns i många former.

träna efter din ålder

Avsätt tid för dig själv och din träning!

Bra träning för 50+

Nu börjar de flesta av oss få mera tid för oss själva. Men med åldern minskar muskelmassan så nu är det extra viktigt att fokusera på styrketräning! Var inte rädd för att lyfta tungt – men tänk på att det är viktigt med rätt teknik. Satsa gärna på att låta en personlig tränare visa dig korrekta övningar.

Läs också: Möt Allers tränare Josefin!

Avsätt 2–3 gånger i veckan för att bygga upp din styrka. Variera ditt program efter ca 6–8 veckor – kroppen behöver variation.
Maskinerna på gym är bra i början, för att träna rätt, men utmana dig själv genom att jobba med funktionella övningar med din egen kropp! Ett redskap du kan ha med dig var du än befinner dig i världen!

Våga prova nya träningsformer för att se vad just du gillar. Intervallträning är exempelvis bra för att öka flåset! Men tänk på att det är den träning som blir av som är den viktiga!

träna efter din ålder

Bra träning för 60+

Med åren blir balansen sämre och man kan bli rädd för att ramla. Därför är det extra viktigt att lägga till träning som övar balans, rörlighet och koordination. Att lägga till bollar i din träning är ett perfekt sätt att utveckla dessa områden. Eller varför inte boka en danskurs där du får träna dessa moment till bra och medryckande musik?

Läs också: 4 skäl att dansa oftare

Tänk på att det aldrig är för sent att börja träna. Med små dagliga rörelser så håller vi oss unga längre – i både kropp och sinne. Se din träning som en livsstil.http://epost.allersforlag.se/Login.aspx

Text: Ann-Sofie Lindell
Bild: Peter Helperin, Shutterstock
Övningar: Josefin Liljegren

Börja direkt!

Lär dig enkla övningar med gummiband

gummiband övningar


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…