Annons

Annons

Så får du längre sovmorgon

Hör du till dem som vaknar tidigt, utan väckarklocka? Så bra, eller? Att ligga vaken långt innan alla andra vaknar, är inte alltid av godo.


somna-pa-soffan

Håll dig vaken längre!

Somnar du tidigt, kanske redan klockan 21, och kan sova sex, sju timmar (vilket är normalt för äldre personer) så är du ”färdigsövd” vid fyra på morgonen. Inte kul!

gardiner-puff

Mörklägg sovrummet

Mörkerstimulerar frisättningen av hormonet melatonin, som hjälper dig att sova.

Annons

meditation

Varva ner på kvällen

Det kan hjälpa att lära sig en avspänningsmetod.

promeneramera

Motionera!

Rör på dig och var aktiv på dagen. Motion bygger upp sömnbehovet och ger bättre sömnkvalitet.

Gilla Allers på Facebook

godsomn

Kämpa inte för att somna!

Stig upp om du känner dig klarvaken. Gå tillbaka till sängen efter en liten stund och testa om du kan sova.

10Tips_klocka

Håll regelbundna sovtider!

Om du ändrar tid från natt till natt, eller sover på dagen, blir nattsömnen troligen sämre.

Bild: Shutterstock

Läs också

Därför behöver kvinnor mer sömn än män

sova



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...