Annons

Annons

Rätt kost förbättrade mitt kolesterolvärde

När läkaren ville ge Anna-Mia Thysell medicin för att sänka hennes höga kolesterolvärde sökte hon efter alternativ. Hon beslöt sig för att testa antiinflammatorisk kost. Resultatet var över förväntan!


sänk kolesterol med antiinflammatorisk kost

Anna-Mias läkare trodde inte sina ögon när han såg hur hennes kolesterolvärde förbättrats.

Jag sänkte mitt kolesterolvärde med antiinflammatorisk kost

Anna-Mia har tid för en pratstund mellan två kunder, som hon hjälper att bli piggare och starkare. Själv ser hon ut som hälsan själv, vältränad, glad och fräsch. Men även den som lever sunt kan drabbas av sjukdom. 35-åriga Anna-Mia Thysell fick typ 1 diabetes 2008. Hon tror att stress var en utlösande faktor. Hon jobbade då som inköpare och hade långa hektiska arbetsdagar.

Annons

Läs också: Därför ska du alltid dricka vatten innan frukost

Sjukdomen fick henne att ändra sitt liv radikalt. Tränat och ätit hälsosamt har hon alltid gjort, och hon hade börjat fundera på att hon ville jobba med friskvård. Parallellt med arbetet gick hon då utbildningar till stress- och friskvårdsterapeut samt personlig tränare. Någon utbildning var på helger, för andra tog hon ut semesterdagar.

– När jag fick diabetes var det droppen som fick bägaren att rinna över. Då vågade jag säga upp mig från en fast anställning för att till en början bara ha några timmars arbete i veckan på Palmer friskvård i Malmö, säger Anna-Mia. I dag är hon personlig tränare, kostrådgivare, massör samt stress- och friskvårdsterapeut.

Högt kolesterol

Något år efter att hon fick diabetes drabbades hon även av brist på sköldkörtelhormon och måste börja ta Levaxin. Efter ytterligare något år upptäcktes att hon också hade högt kolesterol.

– Båda är följdsjukdomar till diabetes, som kom så tidigt. Jag är inte glad för att ta mediciner, och eftersom jag redan har insulin och Levaxin vill jag försöka hitta andra vägar än läkemedel för att sänka mitt kolesterol.

Läs också: 7 tecken på glutenintolerans

Anna-Mia fick höra talas om antiinflammatorisk kost och började läsa mer om det. Hösten 2014 bestämde hon sig för att testa, eftersom hennes läkare då ville att hon skulle börja ta kolesterolsänkande medicin.

– Jag frågade om jag kunde få prova att äta antiinflammatorisk kost i stället en månad. Han hade aldrig hört talas om det och trodde inte på det över huvud taget, men sa: ”Okej, en månad, sedan börjar du medicinera.”

Kollade blodfetterna

Hon visste inte om det skulle fungera, men höll tummarna.

– Jag ville verkligen visa att man kan påverka ganska mycket med maten.

En månad gick och sedan fick Anna-Mia ta nya prover för att kolla blodfetterna. Svaret fick hon i ett brev från läkaren. Han skrev:

”Dina blodprover visar fantastiskt fina värden, utan att du har tagit läkemedel. Jag har aldrig sett så fantastiskt resultat någon gång tidigare. Jag tycker du kan fortsätta med samma egenbehandling då denna uppenbarligen gett fantastiskt gott resultat.”

– Han skrev också ”Du får berätta hur du har gjort när vi träffas”. Men när jag kom dit nästa gång var han tyvärr inte alls intresserad av det.

Läs också: Läs också: Antiinflammatorisk mat – hela listan

Viktigt vara förberedd

För Anna-Mia blev den mycket restriktiva dieten lite för tuff att hålla fast vid i längden. Hon började successivt äta som hon hade gjort innan, fortfarande hälsosamt men inte så strikt. Och då började hennes kolesterolvärden sakta stiga. Därför började Anna-Mia nu under hösten äta antiinflammatoriskt igen. Den här gången är hon bättre förberedd och verkligen motiverad att fullfölja alla stegen.

Läs också: 5 anledningar att äta mer blåbär

– Jag har laddat, antiinflammatorisk kost är inget man bara ska hoppa på, för det är svårt. Det gäller att läsa på och det är viktigt att ta hjälp av någon. Trots att jag själv är kostrådgivare känner jag att jag behöver stöd. Jag rådfrågar min kollega Emilia, som är dietist, hon pushar mig.

Strikt diet

Första delmålet är att ta sig igenom den mycket strikta månaden då många livsmedel är uteslutna. Därefter ska hon i steg två återinföra en sak i taget med målet att hitta ett sätt att äta vad som är hållbart och som förhoppningsvis håller hennes kolesterolvärden på en bra nivå.

– Hur lång tid det kan ta får jag se. Men även om det jag äter nu är strikt så är det god mat, rotfrukter i ugnen, kyckling, fisk, avokado, oliver, det är ju gott. Och det är viktigt. Jag vill inte känna att jag äter så här bara för att undvika läkemedel. Jag vill äta god och bra mat som gör att jag inte är hungrig eller känner att jag försakar något.

Alla äter samma mat

Det är viktigt att det fungerar hemma också, att hela familjen kan äta ungefär samma mat. Anna-Mia har turen att hennes man är väldigt kostintresserad.

Läs också: Så gör du morgonkaffet supernyttigt

– Han tränar mycket både i jobbet, han är brandman, och på fritiden. Och han har värk i kroppen. Så han följer ungefär samma diet som jag för att känna om han märker någon skillnad. Och vår son Oskar, som är tre år, har fått äta bra redan från början. Han äter samma frukost som jag just nu, mosad banan och avokado med skivad nektarin på. Och han älskar grönsaker som broccoli. Men han får såklart äta lite annat också.

Text: Lilian Ottosson
Bild: Stefan Lindblom


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/