Annons

Annons

Så somnar du gott!

Ett varmt bad och ett glas mjölk kan hjälpa när du har svårt att somna. Här får du smarta tips för insomning!


insomning5 goda råd för insomning

Nu går vi över till vintertid och även om vi inte gör som björnen och går i ide så vill vi ju sova gott för att orka med! Har du svårt att somna så tänk då på detta:

1Ät regelbundet under dagen och bara något lättare på kvällen så sover du bäst. Gärna havregrynsgröt med skivad banan och mjölk – samtliga dessa livsmedel innehåller aminosyran tryptofan, som hjälper kroppen att tillverka melatonin, sömnhormonet.

Annons

2. Drick inte kaffe efter klockan 15 – för att undvika den uppiggande effekten. Och glöm inte att även socker har den effekten!

3. Förbered sömnen genom att successivt luta dig bakåt – horisontellt läge signalerar sömn till kroppen.

4. Ta ett varmt bad på kvällen. När du stiger upp blir du kall och du somnar på sjunkande temperatur.

5.  Sänk belysningen och stäng av tv, dator och mobil någon timme före sänggång. Det blå ljuset som dessa avger fördröjer utsöndringen av sömnhormonet. Detta utsöndras under mörker, men bildas i dagsljus, så tänk på att tanka under dagen!

Sov sött!

 

Läs mer

5 myter om sömn

Tips för längre sovmorgnar

Text: Ann-Sofie Lindell, bild: Shutterstock

 


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/