Annons

Annons

Så här gör du en perfekt smoothie – 7 enkla knep!

En god, mättande smoothie är perfekt som både frukost, mellanmål och kvällsmål. Och att mixa ihop lite ingredienser till en smet kan tyckas enkelt, men genom att tänka på de här sju sakerna kan du lyfta din smoothie till nya, oanade höjder.


Bild: Shutterstock/IBL Bildbyrå

7 hemligheter bakom att lyckas med smoothie-receptet

1. Mixa ordentligt

En klumpig smoothie är inte rolig. Se till att köra ingredienserna åtminstone en till två minuter i mixern innan du häller upp smoothien i ett glas. Jämn och klumpfri ska den vara!

Annons

Recept: Supersmarrig smoothie med nässlor

2. Undvik omogen frukt

Det är ett dilemma – du är sugen på nektariner, men de som finns i butiken är hårda som stenar. Frustrationen är befogad, men att mixa omogen frukt gör den varken godare eller mjukare. Håll dig till mogen frukt som är i säsong, och rata för all del inte bananen som har fått bruna fläckar.

Recept: Apelsinsmoothie med ingefära

3. Se upp för sockret

Även med de bästa intentioner kan sockret slinka ner i morgonsmoothien. Socker och sötningsmedel finns bland annat i smaksatt yoghurt, juice, många granolasorter och sötad mandelmjölk. Det här sockret är helt onödigt, eftersom frukterna är söta i sig själva.

4. Kom ihåg fibrerna

Många väljer banan som bas i sin smoothie. Men även om bananer visserligen är fiberrika, räcker det inte för att hålla dig mätt ända fram till lunch. Tillsätt gärna mer fibrer i din smoothie genom att slänga ner exempelvis bär, grönsaker, spenat eller äpple.

5. Blanda inte i alla superbär på en gång

Det här är förmodligen ett ganska vanligt misstag som många av oss nybörjare gör. Man blir ivrig, vill göra den nyttigaste smoothien i mannaminne och köper hem gojibär, chiafrön, alger och groddar. Allt åker ner i smoothien – med resultatet att man vill hälla ner den i vasken. Smaken brukar nämligen inte bli särskilt god när man blandar hejvilt. Håll dig till en eller två ”superingredienser” per smoothie.

Recept: Enkel frukostsmoothie med smak av grapefrukt

6. Glöm inte bort proteinet

Även om frukter och bär är fulla av nyttiga fibrer, håller du dig inte mätt särskilt länge utan någon form av protein. Ge din smoothie en skjuts genom att tillsätta grekisk yoghurt, mjölk, nötter eller frön.

7. Undvik ingredienser du inte gillar

Gröna smoothies och juicer har varit trendiga en längre tid nu. Men även om det är inne att mixa ner kål i morgonsmoothien behöver du inte nödvändigtvis anamma trenden. Gillar du inte smaken, är risken större att du försöker dölja den genom att hälla i mera smaksatt yoghurt eller koncentrerad fruktjuice – och därmed mera socker. Experimentera med olika frukter och grönsaker tills du hittar din favorit!

Källa: Good housekeeping

Läs också: Svalkande jordgubbssmoothie med melon


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...