Annons

Annons

Så länge behöver du powernappa

Svårt att hålla dig pigg och alert hela dagen? Gör som i de varma medelhavsländerna – ta en siesta!


powernap bra eller dåligt?

Klockan har blivit eftermiddag och blodsockret har börjat dala. Du tappar fokus och koncentration. Ta inte en extra kopp kaffe, luta dig hellre tillbaka och slumra en stund!

Även om du haft en god natts sömn kan eftermiddagströttheten slå till. Däremot blir den ofta mycket värre om du till exempel har sovit dåligt, haft en stressig morgon eller en tuff dag. Genom att ge dig själv en liten slummer kan du effektivt ta igen förlorad sömn.

Mer effektiv vila

Enligt sömnforskare kan en kvarts snabbsömn på eftermiddagen kompensera för hela två timmar av förlorad nattsömn! En tupplur kan vara upp till fem gånger mer effektiv än de sista timmarnas sömn innan du vaknar på morgonen. Så det räcker egentligen med att sova i ungefär en kvart för att få effekt. Och tack vare tuppluren får du en energikick som kan hålla i sig i flera timmar.

Annons

Att en eftermiddagslur gör susen är inget nytt! Människor i Medelhavsländerna har tagit siesta i urminnes tider. Mitt på dagen när det är som varmast trycker de på pausknappen och tar en eftermiddagsvila.

Även i flera yrken tillämpas små korta sovstunder. Piloter är till exempel medvetna om fördelarna med en snabblur och lägger sig och sover i tjugominuterspass under sina långflygningar. Och läkare och sjuksköterskor som jobbar långa pass har ofta små jourrum där de kan sova en stund för att kunna hålla huvudet på skaft.

Tre tips för en bra tupplur

1. Bästa tiden för en sovpaus är mellan klockan 13 och 15. Kroppens energinivå sänks automatiskt på eftermiddagen.
2. Ett tyst och mörkt rum gör att du somnar snabbare.
3. Tuppluren ska vara cirka 20 minuter. Sov inte för länge, då kan det bli svårt att sova på natten sedan.

Text: Maria Strömqvist
Bild: Shutterstock

Läs också

Därför ska kvinnor vila efter jobbet

soffan



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...