Annons

Annons

Positiv eller negativ stress? 

Det pratas mycket om stress, men all stress är inte av ondo! Frågan är bara vad som är skillnaden mellan positiv och negativ stress? Här får du svaret!


irriterad

Stress är en uråldrig överlevnadsmekanism som hjälper oss att varva upp fysiskt och mentalt för att hantera upplevda hot eller utmaningar. Kroppen gör sig handlingsberedd genom att öka puls och blodtryck, genom snabbare andning, spända muskler, vidgade pupiller och ökade nivåer av stresshormon.

Annons

Läs också: Stoppa stressen med mikroknep

Huruvida du upplever stressen som positiv eller negativ beror på hur mycket kontroll – makt, inflytande – du har i situationen. När du upplever att du saknar kontroll över din situation upplevs stressen som negativ – du känner dig jagad, orolig, irriterad, ledsen och/eller stingslig.

Om du däremot upplever att höga krav (till exempel i arbetet) matchas av kontroll från din egen sida upplevs stressen som positiv: då känner du dig energisk, motiverad och skärpt. Stress kan då ge dig de extra krafter du behöver för att klara av uppgiften.
Tänk bara på att långvarig stress utan vila leder till ohälsa, oavsett om den är positiv eller negativ.

Läs också: Så vet du om du riskerar att bli utmattad

Text: Carin Hedberg
Bild: Shutterstock

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig hantera din stress med den digitala kursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allers nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/