Annons

Annons

Plommon ger starka ben!

Benskörhet drabbar inte enbart äldre personer och vill du ha starka ben genom livet ska du tänka på att motionera och äta rätt. Mjölk, ost och lax är bra, men senaste rönen slår ett slag för... torkade plommon!


plommon

Varannan kvinna och var fjärde man i Sverige bryter någon gång ett ben i kroppen på grund av benskörhet, osteoporos. I dag vet man att inte bara äldre drabbas, utan även yngre personer (men då ofta som en följd av andra sjukdomar eller medicinering.). Tack och lov finns det en hel del du kan göra på egen hand, för att motverka. Som att äta katrinplommon!

Annons

En handfull torkade plommon (alltså katrinplommon) varje dag kan förebygga frakturer och benskörhet, osteoporos. Det visar en studie som gjorts vid Florida State och Oklahoma University och som publicerats i British Journal of Nutrition.

Fler livsmedel som stärker dina ben

  • Mjölk, yoghurt och ost är alla rika på kalcium som stärker skelettet. (Och ja, det fungerar även med de laktosfria varianterna.)
  • Mörka bladgrönsaker som spenat är också källor till kalcium.
  • Lax har en oslagbar kombination av kalcium, vitamin D och omega-3.

För att motverka benskörhet bör du – förutom att äta hälsosamt och varierat – röra på dig regelbundet. Gärna en motionsform som ger stötar för skelettet, som en runda i löparspåret!

Läs mer: 7 goda anledningar att jogga! 

Träna också upp din balans – för att undvika fall och skador.

Läs mer: Bra övningar för din balans! 

Och sluta – eller börja inte – röka!

Text: Ann-Sofie Lindell
Bild: Shutterstock


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida… http://www.allers.se/page/1/