Annons

Annons

Dietisten: Här är de 7 nyttigaste valen på julbordet

Jul och mat hör ihop! Men tyvärr kan julmat även vara förknippat med dåligt samvete. Ett gott råd är att välja noga av julmaten och att äta mycket grönt! Allers dietist Gunilla Lindeberg hjälper dig att plocka ut godbitarna från julbordet.


julbord

Satsa på de nyttiga sakerna på julbordet – vi guidar dig till dina smartaste val. Bild: IBL

Julmaten behöver inte vara onyttig – här är de smartaste valen

Grönkål är rena supermaten

Grönkål är fullmatad med nyttigheter. Järn, C-vitamin, fibrer och kalcium är några av dessa. Tidigare gick den bara att få färsk runt jul, men nu är säsongen förlängd och det har blivit coolt med grönkål. Den funkar fint nästan till allt – soppa, sallad, pesto, grönsaksröra – du kan till och med göra egna grönkålschips!

Annons

Läs också: Gör egna grönkålschips

C som i citrus

Den riktiga säsongen för apelsiner och andra citrusfrukter är vintertid. Apelsiner och andra citrusfrukter är kända för sitt höga innehåll av C-vitamin. Och det stämmer fint – en apelsin ger dig runt 75 procent av det rekommenderade dagliga intaget. Apelsin är supergott i en julig sallad med grönkål eller rödkål. Och det blir också en supernyttig sallad som gärna kan toppas med lite olja och valnötter – bättre än så kan det inte bli!

Läs också: 10 helt geniala sätt att använda citroner

Nötter gör gott för hjärtat!

Tidigare fanns nötter nästan bara till jul, men numera dignar affärens hyllor av olika sorter hela året. Och det är bra! En näve nötter per dag är ett bra riktmärke. Det finns undersökningar som visar att det är bra för hjärt-kärlhälsan. Näringsinnehållet varierar mellan sorterna. Valnötter är rika på omega-3, i hasselnötter och mandel finns det gott om vitamin E och kalcium, paranötter innehåller mycket selen och cashewnötter mycket järn. Blanda sorterna så får du en bra helhet.

Alla nötter innehåller mycket kalorier och serveras med fördel som man gör just på julen – i sina skal. När skalandet och ätandet får ta lite tid så är det lättare att få i sig lagom mycket.

Läs också: Julgodis med choklad och nötter

nyttig-lax-kal-julmat2

Rödkål är bäst färsk

Rödkål är så snyggt! Men en sallad med strimlad rödkål är inte bara vacker – vi kan även glädjas åt att den är nyttig. Den innehåller exempelvis mycket C-vitamin, antioxidanter och fibrer men bara ett fåtal kalorier. Detta gäller den färska kålen.

När du kokar den klassiska julrödkålen så försvinner C-vitaminet och en hel del sött tillsätts. Så ät så mycket färsk och wokad kål du kan året runt och spara den kokta just till juletid.

Läs också: Krispig rödkål med asiatiska smaker och stekt fläskfilé

Lax är nyttig julmat!

Feta fiskar är extra gynnsamt

Lax och sill hör tveklöst hemma på julbordet. Men de har så många hälsofördelar att du gärna får låta dem hänga med på matsedeln året runt. All fisk innehåller bra protein, men det som är så speciellt med fet fisk är att den innehåller en extra gynnsam form av omega-3-fettsyror. Dessa fettsyror är bland annat bra för hjärta och kärl men behövs också för hjärnans utveckling.

Läs också: Fiskgratäng med lax och sparris

Nackdelen med julens fiskar är att de ofta är salta. Inlagd sill ska vara salt, det går inte att ändra på och hälsofördelarna överväger trots allt. Varva gärna den rökta laxen med ugnsbakad och inkokt lax så är det lättare att spara på saltet.

Rotsaker är helt rätt

Runt juletid så är rotsaker ett bra val eftersom de klarar lagring bra och det inte är säsong för så många andra grönsaker. Olika rotfrukter innehåller olika slags näring, till exempel är moroten fullmatad med karoten och kålroten med C-vitamin, så variera gärna sorterna. De passar också förträffligt till den juliga maten. Rostade rotsaker eller ett potatis- och rotfruktsmos är gott till skinka och köttbullar. Eller sallader med rivna rotsaker och apelsin eller äpple.

Knäckebröd är pricken över i

Mjukt bröd som är bakat på bara fullkorn är rätt svårt att hitta. Våra klassiska knäckebröd som passar så fint i juletid (och annars också) bakas däremot på 100 procent fullkornsmjöl av råg. Det gör att de innehåller mer av mineraler och vitaminer och inte minst massor av fibrer. Råg har visat sig vara ett sädesslag som mättar bra och det kan också vara så att rågen har en gynnsam antiinflammatorisk effekt.

Text: Gunilla Lindeberg
Bild: Shutterstock och IBL

Läs också

Smakrika vegetariska köttbullar

Vegetariska köttbullar med svarta bönor recept


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/