Annons

Annons

5 livsmedel du trodde var nyttiga

Fettfri, lågkalori, vitaminberikat... Det finns ord som låter lovande när vi handlar, men som inte alltid är lika bra som det verkar!


Annons

saser

Fettfria såser och dressingar

De såser som säger sig innehålla noll procents fett behöver ofta kompensera att en del av smaken försvinner med fettet och tillsätter ibland därför mängder med salt och artificiella smaker. Och dessutom, äter du en sallad till lunch eller middag kan du gott ha en dressing med lite fett till då kroppen behöver det, dels för mättnadskänslan men också för att bättre ta upp näringen i grönsakerna.

Recept: Varm macka med dressing

gronsakschips

Grönsakschips

Låt dig inte luras av att det erbjuds nyttigare chips till fredagsmyset! Oavsett om det är potatis, spenat eller rotfrukter som har badat i frityrolja så är de dessvärre riktiga kalori- och fettbomber. Och i vissa fall är det faktiskt helt vanliga potatischips som färgats eller kryddats med till exempel spenat eller rödbetor.

Recept: Gör egna grönkålschips

vitamindryck

Vitamin- och antioxidantberikat

Många tillverkare gillar att addera ”med antioxidanter” eller ”innehåller vitaminer och mineraler” på etiketterna till diverse livsmedel. Men tyvärr blir inte en produkt nyttig eller hälsosam bara för att man tillsätter lite vitaminer. Läsk med c-vitamin? Den är fortfarande sprängfylld med socker. Så ät en riktig frukt istället. Dessutom är vitaminerna ofta kemiskt framställda.

Recept: Gör en supernyttig smoothie från grunden

proteinbars

Proteinbars

Bara för att en bar råkar ha protein i sig innebär det inte att den är nyttig. I vissa fall kan du lika gärna ät en Snickers. För även de proteinbars som utger sig för att vara nyttiga kan vara till bredden fyllda med socker och mättat fett. Vill du ha en bar som håller måttet, leta i innehållsförteckningen efter hela ingredienser, det vill säga inte pulver. Oavsett om det är nötter, havre eller torkad frukt så får du i alla fall i dig näring.

Recept: Gör egna energibars

glass

Lågkalori-glass

Ingen glass är väl särskilt näringsrik eller nyttig, men det är lätt att tro att de med lägre fett- och kaloriinnehåll är bättre för oss. Men som det ofta blir om man tar bort fett, försvinner en del av smaken som därför måste kompenseras med något annat. När det kommer till glass är det oftast mycket socker! Det är också lätt att luras till att man kan äta mer av glassen eftersom den innehåller mindre fett. Ska du äta glass, ät en god, vanlig sort i mindre mängd och vill du göra den lite nyttiga så ät den ihop med lite färska bär istället.

Recept: Gör egen glass

Bild: Shutterstock


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…