Annons

Annons

Antiinflammatorisk kost – här är maten du ska satsa på

Dra ner på spannmål och socker och ät mer av spenat, bär, skaldjur och sötpotatis. Här delar kostrådgivare Emilia Polster med sig av listan över antiinflammatorisk mat, som gör gott för din hälsa!


Annons

Kallpressad olivolja är ett exempel på mat som är antiinflammatorisk.

Kallpressad olivolja är ett exempel på mat som är antiinflammatorisk.

Må bättre av antiinflammatorisk kost

Kosten är bara en av flera faktorer som påverkar oss, men eftersom omkring 80 procent av vårt immunförsvar sköts av bakteriefloran i tarmarna spelar det stor roll vad vi äter. Att välja antiinflammatorisk mat kan var ett sätt att förbättra hälsan. Det anser Emilia Polster, som arbetar som dietist och kostrådgivare.

Läs också: 10 livsmedel som stärker immunförsvaret

– Den som är frisk har ingen anledning att äta strikt antiinflammatorisk kost, för den är ganska komplicerad. Men de flesta mår bra av att dra ner på livsmedel som kan vara inflammatoriska, som spannmål, socker, mjölkprodukter och rött kött.

Antiinflammatorisk kost kan hjälpa

För den som lider av någon autoimmun sjukdom, eller besväras av symtom som hudutslag eller magbesvär som sjukvården inte får bukt med, tycker hon det kan vara väl värt att pröva om antiinflammatorisk kost ger någon förbättring.

Läs också: 5 livsmedel som boostar hälsan

– Det kan inte göra någon skada. Men det är ett stort steg att ta så ta hjälp av en dietist eller kostrådgivare. Går du in för att äta antiinflammatoriskt kan du redan efter några veckor märka förbättringar, men det kan även ta längre tid, säger Emilia.

lista antiinflammatorisk mat

Emilia Polster, dietist och kostrådgivare på Palmer friskvård i Malmö.

Här delar Emilia med sig av tips på livsmedel du ska äta om du vill få i dig mer antiinflammatorisk kost, och även tips på vad du bör undvika!

Antiinflammatoriska livsmedel – och vilka du bör undvika

Bra antiinflammatoriska livsmedel

· Grönsaker, bladgrönsaker är toppen, liksom avokado och oliver.
· Sötpotatis.
· Sjögrönsaker, tång.
· Alla bär.
· Max två frukter per dag, undvik mango, ananas och vindruvor.
· Fisk, helst fet som lax, makrill, sill (inte inläggningar med socker).
· Skaldjur.
· Fågelkött .
· Fermenterad mat, som surkål.
· Vitlök, lök, ingefära, gurkmeja.
· Kallpressad olivolja, rapsolja, kokosolja, kokosmjölk.
· Te: grönt, rött och vitt.

antiinflammatorisk kost

Feta fiskar som lax får tummen upp som antiinflammatorisk favorit!

Ät måttligt av dessa råvaror

· Potatis, aubergine, paprika, tomater och chili.
· Ägg.
· Baljväxter, nötter och frön.

Undvik helt eller dra ner på följande livsmedel

· Allt som innehåller gluten: vete, havre, råg och korn.
· Annat korn, som ris.
· Mjölkprodukter.
· Rött kött.
· Socker och alternativ till socker.
· Torkad frukt.
· Transfetter, solrosolja, majsolja, vindruvskärnolja (omega-6 -oljor).
· Färgämnen och smakförstärkare.
· Vinäger.
· Kaffe och svart te.
· Alkohol.

Text: Lilian Ottosson
Bild:Stefan Lindblom, Shutterstock


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…