Annons

Annons

Så kan du lindra klimakteriebesvär på 10 minuter

Värmevallningar, stelhet och sömnbesvär. Många problem uppkommer under klimakteriet, men nu kan det finnas en enkelt sätt att minska besvären.


kvinnapuff

Att lida av klimakteriebesvär är mycket vanligt. Nu visar forskning från Japan att problemen kan lindra besvären på ett enkelt sätt.

Mängder av kvinnor lider rejält av sina klimakteriebesvär under övergångsåldern. Men nu finns ett tips som skulle kunna hjälpa, och som åtminstone är lätt att testa.

Stretching vid läggdags kan lindra

Enligt en mindre studie gjord i Japan minskas vissa av besvären om du stretchar under tio minuter före läggdags. Endast 40 kvinnor deltog i studien, men efter att kvinnorna stretchat fem gånger i veckan under tre veckor, precis innan läggdags, hade besvär som depression, ledverk och humörsvängningar förbättrats avsevärt. Däremot led kvinnorna fortfarande av värmevallningar.

Annons

Studien är lite väl liten för att kunna bevisa något. Däremot kan det aldrig skada att testa, för dig som lider av liknande klimakteriebesvär.

Text: Margareta Heed, femina.se
Bild: Shutterstock

Läs också

Förklimakteriet: En okänd fas som går att lindra

klimakterie-puff


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/