Annons

Annons

SOAS-metoden hjälper dig hantera stressiga situationer

Med SOAS-metoden kan du lära dig att hantera stress på ett snabbt och enkelt sätt – innan det går för långt...


Alla råkar vi ut för händelser och situationer som vi på något sätt reagerar negativt på. En vän sårar dig, du får kritik av chefen, du har glömt en viktig sak hemma, plötsligt påminns du om ännu en arbetsuppgift… För att bemöta situationen på bästa sätt kräver det att du är närvarande och det är SOAS-metoden ett bra verktyg för.

Annons
hantera stressiga situationer

Ge inte upp! Lär dig ett smart sätt att hantera stressiga situationer istället! Bild: IBL

SOAS-metoden härstammar från Buddhismen och kan enkelt förklaras som medveten närvaro. Medveten närvaro innebär att du övar på att vara medveten om det som händer just nu. Men lägg ingen värdering i det och döm inte det du upplever här och nu. Istället observerar du vad som sker och beskriver upplevelsen.

Så här använder du SOAS-metoden för att hantera stressiga situationer

S: Stanna upp! Sitt eller stå still. Ta några djupa andetag och fokusera på att andas in och ut. Ofta börjar vi spinna igång direkt, försök istället att stanna upp och iaktta vad som händer omkring dig och inom dig.

Läs också: 5 saker du aldrig ska säga till någon som är stressad

O: Observera. Vad händer? Ökar pulsen, spänns musklerna, gör det ont i magen? Vilka känslor kommer upp? Ilska, stress, besvikelse, irritation? Hur går dina tankar? Eftersom våra tankar är det som driver vår stress är det viktigt att du observerar dessa.

A: Acceptera. Ok, så här är det. Acceptera att situationen är som den är. Du gillar det kanske inte, men det har hänt.

S: Svara. Kan du påverka situationen? Gör det i så fall. Nu har du stannat upp, observerat hur du känner och hur du tänker samt accepterat att det har hänt. Du kan ta ett beslut utifrån detta och svara på situationen.

Läs också: 8 tecken på att din hälsa tagit skada av all stress

S: Släppa taget. Kan du inte påverka situationen? Släpp det, åtminstone för ett tag. Stress suger energi och det är ingen idé att stressa upp sig över något du inte kan påverka.

Text: Thowe Wagner Larsson, mabra.com

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig hantera din stress med den digitala kursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allers nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/