Annons

Annons

10 anledningar att äta chiafrön

Chiafrön tillhör den kostgrupp som kallas superfood och det är inte utan grund. Här är 10 fördelar du får av att äta dem!


Strössla chiafrön på morgonyoghurten! Bild: IBL

Strössla chiafrön på morgonyoghurten! Bild: IBL

Chiafrön har använts av aztekerna i Mexiko sedan urminnes tider. Chia tillhör mintfamiljen och plantan kan bli upp till en och en halv meter hög. Det finns flera anledningar till att Chiafrön hör till den gruppen livsmedel som kallas för ”Superfood”. Här är några anledningar till att äta de små fröna ofta.

Annons

10 anledningar att chiafrön är nyttiga

  • Innehåller 8 gånger mer omega-3 än lax.
  • Innehåller 15 gånger mer magnesium än broccoli.
  • Är 3 gånger mer järnrika än spenat.
  • Innehåller 6 gånger mer kalcium än mjölk
  • Innehåller 6 gånger mer protein än kidneybönor
  • Chiafrön kan också ge dig ett starkt skelett, tack vare sitt höga kalciuminnehåll. En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
  • Chiafröna är rika på antioxidanter som kan hjälpa kroppen att bekämpa fria radikaler
  • Chiafrön består av gelébildande fibrer som bidrar till att blodsockernivån stiger långsammare.
  • Chiafrön absorberar upp till tolv gånger sin egen vikt. Det gör att du håller dig mätt längre – och att de passar bra som mellanmål eller efterrätt.
  • Chiafröna innehåller inte speciellt mycket smak och passar därmed till det mesta, på gröten, i dressingen, salladen, soppan…

Tänk på att 

Inte överdosera chiafrön, dagsrekommendationen ligger på 15 gram torkade frön. Det är  t ex en lagom mängd till en portion gröt.

Källa: Matmagasinet och mittkok.expressen.se
Text: Katarina Markiewicz, åretrunt.se

 

Krämig chiapudding med vanilj

chiapudding



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...