Annons

Annons

Expertens förklaring: Därför pratar alla om Nutella

Kakaobristen efter andra världskriget la grunden för en av världens mest kända hasselnötskrämer. Nu har Nutella nästan blivit ett begrepp snarare än ett varumärke.


Du söker inte på internet – du googlar. Du äter inte chokladnötskräm – du äter Nutella.

Bild: HERA FOOD / Alamy

Bild: HERA FOOD / Alamy

I dag är det ibland svårt att säga var ett varumärke slutar och övergår till ett vedertaget begrepp.

– Ofta handlar det om att vara först, eller vara bäst. Google hade sin vision glasklar tidigt. All världens information ska vara tillgänglig och sökbar. Att söka information blev att googla. Varumärket blir synonymt med en hel kategori, säger Tor Löwkrantz Waxin, programansvarig på Berghs School of Communication.

Annons

Nutella skapades i ransoneringstider efter andra världskriget. Den unge konditorn Pietro Ferrero blev helt uppslukad av idén att skapa en lyxig chokladkräm med lite kakao och mycket hasselnötter.

– Han blev helt besatt. Han väckte min mormor mitt i natten och gav henne skedar att smaka, sa Giovanni Ferrero, barnbarn och den som i dag driver familjeföretag, till BBC i samband att Nutella firade 50 år 2014.

Nutella till frukost

Men hur kunde Nutella bli en sådan framgångssaga?

Roberta Sassatelli, docent i kultursociologi vid universitetet i Milan, tror att mycket av framgången ligger i att Nutella marknadsfört sig som ”naturlig”. Eftersom chokladkrämen innehåller både hasselnötter och mjölk presenterades den som en bra frukostprodukt. Att produkten innehåller nästan 57 procent socker och 32 procent fett nämns inte, poängterar Roberta Sassatelli.

Nutella har marknadsförts som ett bra val vid frukostbordet. Bild: Science Photo Library/IBL

Nutella har marknadsförts som ett bra val vid frukostbordet. Bild: Science Photo Library/IBL

Under tre år i slutet av 1990-talet var Nutella dessutom sponsor för italiens fotbollslandslag.

– Dels sammanför detta Nutella med den Italienska nationalkänslan. Dels sammanför det tanken att Nutella, i rätt mängd, är så pass hälsosam att till och med idrottsmän äter den, säger Roberta Sassatelli till BBC.

”Top of mind”

Nutella har med andra ord uppnått något många företag bara drömmer om.

Tor Löwkrantz Waxin pekar på att alla varumärken eftersträvar att vara den så kallade ”top of mind”, helt enkelt det som ligger närmast till hands. Exempelvis Volvo har arbetet hårt med att förknippas med säkerhet.

– Det är förstås ett privilegium att vara det varumärket, säger han.

Tor Löwkrantz Waxin. Bild: Privat

Tor Löwkrantz Waxin. Bild: Privat

Därför gäller det också att ständigt vara relevant. En gång på topp är absolut inte synonymt med att alltid vara på topp.

–Det som växer just nu, och som är den bästa kommunikationen i mitt tycke, är de som försöker skapa så pass intressanta sammanhang att varumärket ingår i vardagen eller i kulturen. Marknadsföring går nu från att avbryta folk, till att involvera människor i sin kommunikation, säger Tor Löwkrantz Waxin.

För det finns alltid hot på varumärkeshimlen.

– Om vi tittar just på Nutella skulle hälsotrenden förstås kunna vara ett hot med tanke på dess näringsinnehåll, säger han.


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/