Annons

Annons

En månad med betalpåsar i klädbutiken – så har det gått

I juni började flera stora svenska klädkedjor ta betalt för plastpåsar. Initiativet tycks ha fått en märkbar skillnad på konsumtionen. "Det är bra att vi gjorde en gemensam lansering och nu har fler hakat på", säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson till Svenska Dagbladet.


Betala för plastpåsar – så har kunder reagerat

Sedan den 1 juni måste butiker informera sina kunder om plastpåsarnas skadliga effekter på miljön, enligt en EU-förordning.

En plastpåse tar mellan tio och tjugo år att bryta ner. Bild: Shutterstock/IBL

I samband med förändringen valde flera stora svenska klädkedjor att börja ta betalt för sina påsar. Ytterligare butikskedjor har också anslutit sig efter hand, skriver Svenska Dagbladet.

Annons

Enligt kedjorna själva är minskningen tydlig. Lindex uppskattar att endast runt 30 procent av kunderna väljer att köpa en påse. Kappahl säger att mindre en hälften köper en påse.

Positivt mottagande

Båda företagen säger också att mottagandet från kunderna enbart varit positivt.

Gilla Allers på Facebook

– Jag tror att på samma sätt som vi i medlemsföretagen förfärats av överkonsumtionen av påsar, så har även konsumenterna snappat upp det på nyheterna. Initiativet landade väl hos redan medvetna kunder, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Kappahl, till tidningen.

Antalet utdelade plastpåsar i butiken har minskat. Bild: IBL

Eva Eiderström, chef för avdelningen Handla miljövänligt hos Naturskyddsföreningen, tycker att det är positivt att konsumenterna ställs inför ett val.

– När konsumtionen är omedveten tar man inte ställning till vad den kan ha för påverkan på miljön. Nu ställs konsumenterna inför ett aktivt val, säger hon till tidningen.

 

Text: Helena Sjögren, Åretrunt.se

Bild: IBL

 

Missa inte: 4 plastbovar i garderoben som förstör miljön

få bort dålig lukt plast



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...