Annons

Annons

Dramatiska slutet på semestern – bränslet forsade från vingen

Flyget från Mexiko till Köpenhamn var på väg mot startbanan när passagerarna la märke till att något var fel. Från vingen rann en strid ström av bränsle. "Jag tittade ut och tänkte "herregud, det kan väl inte stämma", säger Lotta Karlsson som var ombord.


När planet vände tillbaka till gaten var flygplatsens brandstyrka eskort
Foto: Lotta Karlsson

Det var i fredags som Lotta Karlsson, 40 med familj tog plats för att flyga hem efter två veckors semester i Cancun, Mexiko.

Alla var fastspända och planet med flightnummer TOM433 på väg mot Köpenhamn hade taxat ut mot startbanan när Lotta och stolsgrannarna lade märke till något märkligt. Någonting sprutade ur vingen och ner på marken. Strålen var rejäl.

Annons

– Det forsade ju ut när vi körde ut på startbanan. Jag tror det höll på i tre till fem minuter. Det kan väl ha varit en eller två kubikmeter som rann ut, säger Lotta Karlsson.

Gilla Allers på Facebook

Först satt hon och skämtade nervöst med grannarna om att det säkert var vatten eller något annat.

– Man vill ju inte vara nojig men till slut inser man ju att något är fel. Att det här måste man titta på.

Larmade flygvärdinnan

Så medan planet rullade vidare mot startbanan uppmärksammade passagerarna personalen om läckaget.

– Det kom en flygvärdinna gående och man såg ju på henne att det här inte var något som de kände till sedan innan. Hon gick till cockpit och då vände planet och körde tillbaka, säger Lotta Karlsson.

På vägen tillbaka till gaten eskorterades planet av flygplatsens brandkår. Efter säkerhetsgenomgång och tankning kunde planet lyfta två timmar senare.

Trots dramat beskriver Lotta Karlsson läget ombord som lugnt.

– Klart att några var nervösa, men det var ingen panik eller så.

Hade kunnat gå illa

Såhär i efterhand tycker hon dock att det är anmärkningsvärt eftersom det föreföll som att det var passagerarnas larm som gjorde att starten avbröts.

– Hade de startat motorerna där hade det ju kunnat gått riktigt illa. Det kan ju bli gnistbildning. Och vad skulle hända om vi inte hade haft bränsle tillräckligt när vi kom över Atlanten, säger Lotta Karlsson som pratade med en pilot om händelsen senare på resan under inrikesflygningen hem till Norrland.

Och den piloten menade att det inte finns något instrument som indikerar större bränsleläckage.

– Jag har ju förstått att det är en allvarlig händelse.

Researrangören svarar

Researrangören TUI har varit i kontakt med flygbolaget för att undersöka saken närmare. Och enligt flygbolaget hade personalen i cockpit information om bränsleläckaget.

– Man hade fått information på flight deck om att något var på tok. Sedan tar det ju ett tag innan man kan vidta åtgärder. Och det är väl det resenärerna har upplevt som att man inte gjorde nåt, säger Mathias Bergendahl nordisk informationschef på TUI.

Jag tänker på uppgiften om att flygvärdinnan inte känt till det och meddelat personalen i cockpit?

– Det är inte omöjligt att det kan upplevas på det sättet. Men samtidigt så har de ju haft uppsikt över detta i cockpit med de instrument de har tillgängliga. Men jag kan ju förstå om inte flygvärdinnan är medveten om det.

Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll menar att det inte finns några direkta instrument som slår larm vid bränsleläckage. Däremot kan man hålla koll på bränsleflödet och därigenom märka en markant minskning.

Enligt de uppgifter han fått om händelsen så kan läckan handla om att en påfyllningsventil inte stängts ordentligt efter tankning. Om planet hade hunnit lyfta så hade det kunnat innebära att ytterligare bränsle sugits ur tanken eftersom det uppstår ett undertryck. Och det skulle i sin tur kunnat innebära att planet fått gå ner i förtid.

Faran för gnistbildning?

– Då krävs det något ordentligt, värmekällan måste vara intensiv. Jetbränsle är inte lika lättantändligt som bensin, säger Hans Kjäll som dock menar att det Lotta Karlsson med familj varit med om borde utredas.

– Alla avvikelser ska rapporteras och är det allvarligare så är det en incident och då ska den utredas. Jag skulle nästan bedöma det som en incident.

Lotta Karlsson med familj är numera hemma i Junsele igen. Barnen Julia, 5 och Matteo, 15 månader är jetlaggade men i övrigt lyckligt opåverkade av händelsen.

– De märkte ju ingenting.

Aftonbladet var först med att berätta historien om bränsleläckaget på flygplatsen.

Dramatisk avslutning på en skön semester. Lotta Karlsson med sonen Matteo, Assar och dottern Julia i Cancun.
Foto: Privat



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...