Annons

Annons

Så drar du ner på sockret – 6 enkla tips

För högt sockerintag påverkar oss negativt, och kan i slutänden orsaka diabetes. Allers dietist Gunilla Lindeberg ger dig tips och råd om saker att tänka på för att dra ner på sockret.


socker

 

1. Ät med jämna mellanrum under dagen. När du är mätt är det lättare att undvika sockersuget.

2. Ha sockerfria zoner! Om du till exempel blir sötsugen varje gång du sätter dig i soffan så träna på att inte äta där, åtminstone inte söta grejer. 

Annons

LÄS OCKSÅ: 4 matvaror som ändrar sockersug

3. Ät hel frukt hellre än att till exempel pressa apelsiner och dricka saften. Pressar du blir det ofta mer än en frukt, dessutom förlorar du fibrerna. 

4. Håll dig i rörelse! En härlig promenad eller ett svettigt träningspass kan faktiskt göra underverk för att minska på sötsuget.

5. Välj gärna mörk choklad de gånger du vill ha något sött. Känn den kraftfulla smaken, då nöjer man sig oftast med en bit.

6. Röj i skåpen! Om det finns kakor och godis hemma är det förstås mycket lättare att äta dem…

LÄS OCKSÅ: 4 nyttiga snacks

Gunilla Lindeberg, Allers dietist

Text: Gunilla Lindeberg, Allers dietist.
Bild: Shutterstock


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida… http://www.allers.se/page/1/