Annons

Annons

Dietguiden: Medelhavskost – en hjärtvänlig diet!

Medelhavskost eller Medelhavsdiet bygger på matvanorna runt Medelhavet, som har ett bevisat samband med god hälsa. Framför allt är dieten bra för hjärtat. Läs mer här i dietguiden!


dietguiden-medelhavskost-hjartat

En grekisk sallad fungerar fint om du vill hålla dig till dieten Medelhavskost.

Dietguiden: Medelhavskost är bra för vikten och hjärtat

Vad är Medelhavskost:

Dieten bygger på matvanorna runt Medelhavet, som har ett bevisat samband med hälsa och långt liv (framför allt vad det gäller hjärt-kärlsjukdom).

Ät så här:

Mycket grönsaker, frukt, nötter, olivolja, baljväxter, fullkornsprodukter, fisk och skaldjur. Rött vin i måttliga mängder är också tillåtet.

Ät inte:

Dra ner på mejeriprodukter som smör, mjölk och ost, rött kött och undvik helst charkuterier, läsk, sötsaker och vitt bröd.

Så påverkar Medelhavskost hälsan:

Studier visar att personer som äter den här typen av mat lever längre och har minskad risk att dö inte bara i hjärt-kärlsjukdom utan även av cancer.

Annons

Läs mer om dieter i Må Bra!

Så påverkar den vikten:

Eftersom Medelhavsmaten är relativt rik på fett, som olivolja, nötter och avokado skulle den kunna vara ett dåligt viktminskningsalternativ. Men studier pekar på att du visst kan tappa kilon med metoden.

Medelhavskost passar dig som:

Har en hjärt-kärlproblematik, eller en ökad risk för detta, men även för dig med högt blodtryck. Men passar egentligen alla som vill leva mer hälsosamt!

Inte för dig som:

Har en 
mage som är känslig för mycket frukt, grönsaker och balj
växter.

 

Text: Vivvi Alström och Anna Sundesten, bild: IBL 

 

Missa inte: Här hittar du dieten som passar dig!

Ketogen – Dash – 5:2MIND – Medelhavskost – Flexitarian

dietguiden-experten



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...