Annons

Annons

Dietguiden: Ketogen kost – en rivstart för viktnedgång!

En ketogen kost innebär ett högt intag av fett och mindre av kolhydrater och protein. Kroppen går från att förbränna glukos till att i stället bränna ketoner och fett. Läs mer här i dietguiden!


dietguiden-ketogen-kost-viktnedgang

Fett från kokos och avokado hör hemma i ketogen kost.

Dietguiden: Ketogen kost kan ge viktnedgång!

Vad är ketogen kost:

En ketogen kost innebär ett högt intag av fett och kraftigt reducerat intag av kolhydrater och protein. Vid en ketogen diet försätts kroppen i ketos, vilket innebär att kroppen går från att förbränna glukos till att i stället bränna ketoner och fett. (Ketoner är ett energiämne som fungerar som bränsle för hjärnan.) Det här är en anpassning för svälttider – och den ketogena dieten är utformad för att efterlikna svält. Du kan mäta dina ketonnivåer med en urinsticka eller ett blodprov.

Ät så här:

Dina måltider ska bestå av 5 procent kolhydrater (max 20 gram om dagen), cirka 15 procent protein (cirka 1 gram per kilo kroppsvikt och dag) och cirka 80 procent fett. Kolhydraterna ska vara i form av ovanjordgrönsaker, som broccoli, spenat och blomkål. Fettet kan vara i form av kokosolja (stora mängder), smör, avokado, olivolja och äggula.

Annons

Läs mer om dieter i Må Bra

Undvik:

Uteslut frukt, tomater, rotfrukter och bär. Undvik även de flesta mjölkprodukter, förutom smör.

Så påverkar ketogen kost hälsan:

Ur hälsosynpunkt har den ketogena kosten framför allt använts vid epilepsi, eftersom den kan minska antalet anfall. Men den verkar även, enligt viss forskning, kunna ha en nervskyddande effekt och exempelvis skydda hjärnan vid stroke och andra hjärnskador. Man har även sett minskade symtom vid alzheimer och parkinson. Den
skulle även kunna ha en positiv effekt som komplement vid behandling av cancer, enligt svensk forskning.

Så påverkar ketogen kost vikten:

Den ketogena kosten anses vara effektiv ur viktminskningssynpunkt eftersom den ger en ökad fettförbränning. Men vissa studier som jämfört den med vanlig lågkolhydratkost har inte sett några skillnader i viktnedgång.

Ketogen kost passar dig som:

Att eftersträva total ketos är egentligen inte nödvändigt för fullt friska personer, men ett lågt kolhydratintag kan ge din viktnedgång en rivstart, även om du inte går så långt som att hamna i ketos.

Inte för dig som:

Lider av diabetes typ 1.

 

Text: Vivvi Alström och Anna Sundesten, bild: IBL

 

Missa inte: Här hittar du dieten som passar dig!

Ketogen – Dash – 5:2MIND – Medelhavskost – Flexitarian

dietguiden-experten



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...