Annons

Annons

5 anledningar att äta ännu mer blåbär

Att björnar hämtar sin huvudsakliga näring från blåbär är ingen slump – de är nämligen väldigt nyttiga. Även du själv har nytta av dessa färgglada små godingar, på fler sätt än du kanske anar.


Annons

blåbär nyttigt

1. Innehåller mängder av antioxidanter 

Blåbär är späckade med antioxidanter – kroppens egen ”rostskyddsbehandling” som bromsar oxidation i cellerna. Antioxidanter bekämpar de skadliga fria radikalerna och anses centrala för ett långt, hälsosamt liv. Dessutom är blåbär rika på både kostfibrer och nyttiga mineraler som kalium, fosfor, kalcium och magnesium.

Recept: Blåbärsgröt på rågflingor

2. Bekämpar och förebygger inflammationer

Förr såldes blåbär på apoteken som febernedsättande medel. Men bären bekämpar inte bara infektioner och inflammationer, de är även bra mot sjukdomar som alzheimer, parkinson, diabetes, cancer och högt blodtryck.

Enligt forskningsresultat från Harvarduniversitetet i USA löper kvinnor som äter bär, främst blåbär och jordgubbar, mer än tre gånger i veckan 32 procents lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt än kvinnor som bara äter bär någon gång i månaden.

3. Föryngrar hjärnan

Åldrade råttor får bättre korttidsminne, koordination och balans om de knaprar blåbär. Efter en åtta veckors diet med tillsatser av frystorkade bär fungerade de gamla råtthjärnorna i en amerikansk studie plötsligt som om de vore medelålders eller ännu yngre. En lagom människodos, för samma effekt, borde ligga på cirka 1,2 dl blåbär per dag.

4. Är bra för ögonen

Blåbär stärker ögonvävnad och blodkärl, motverkar ögonkatarr, stabiliserar nivåerna av kollagen, underlättar produktionen av pigment och är bra mot starr.

Recept: Rårörd blåbärssylt

5. Fungerar som magdoktor

Lite blåbär om dagen är bra för magen – de balanserar tarmfloran och kan även hjälpa mot urinvägsinfektioner. Färska bär är en effektiv medicin mot förstoppning. Mot diarré rekommenderas i stället blåbärssoppa, blåbärssaft och torkade bär.

Du kan också testa att göra eget blåbärste. Plocka bladen på försommaren när riset blommar. Låt torka och förvara i en teburk. Om magen är lös, lägg 1-2 teskedar blad i tekoppen, häll kokande vatten över, sila och drick varmt.

Källor: SVT.se, Sund.nu, Allt om LCHF, Hälsosidorna.se m fl.
Text: Anna Lundegårdh, aretrunt.se
Bild: Shutterstock

Läs också

5 anledningar att äta mer blomkål

blomkal-puff


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…