Annons

Annons

Låt maten fixa huden!

Vägen till fin hy går till stor del via maten. När kroppen är i obalans är huden ofta den första instansen att hissa varningsflagg. Med rätt nyckelingredienser i kosten kan du tugga bort allt från envisa plitor och glåmig hy till mörka ringar under ögonen – och bli av med rynkorna på kuppen!


blabar

Ladda med lila

Är grönsaken eller frukten lila betyder det också att den innehåller antocyaniner, som är särskilt måna om hudens välbefinnande. Fria radikaler skadar huden på cellnivå, en process som dessa antioxidanter avbryter. Eftersom de samtidigt gynnar blodcirkulationen underlättar de också bildandet av kollagen och elastin, hudens viktiga bindväv.

Annons

Gör plats för lila plommon, druvor, blåbär eller blå potatis i varukorgen nästa gång du handlar!

RECEPT: Glutenfria blåbärsrutor

Flax med lax. Håll förkylningarna borta genom att stärka ditt immunförsvar. Det gör du bland annat genom att äta lax, som innehåller bra fettsyror och D-vitamin. Bild: Shutterstock

Satsa på rätt fetter

Fettsyran omega-3 har en förmåga att återfukta huden och dämpa inflammationer. En hud med rätt fukt- och fettbalans får automatiskt mer lyster, färre torrhetslinjer och ger ett jämnare intryck.

Feta fiskar och chiafrön är lättillgängliga källor.

RECEPT: Spett med lax och skaldjur

krasse

Anti age i örtkrukan

Vattenkrasse är mer än bara gudomligt gott. Färska studier visar att britternas favoritört är rena ungdomskällan! När en testgrupp fick äta 80 gram vattenkrasse per dag kunde merparten av deltagarna vittna om bättre hud, färre rynkor och jämnare hudton, rapporterar Daily Mail.

Hemligheten sägs vara örtens rika innehåll av betakaroten och vitaminerna C och E.

TIPS! Plantera i äggskal

yoghurt-puff

Bara bra bakterier!

Stress, infektioner eller medicinering kan skapa oro i magens bakterieflora. Det kan i sin tur få konsekvenser som eksem, utslag, klåda och glåmig hy.
– När de goda bakterierna är för få till antalet kan oönskade bakterier lättare få fäste. Elaka bakterier kan sedan sprida sig från magen till andra delar av kroppen, inklusive din hud, där de orsakar inflammationer, säger läkaren Frank Lipman till tidningen Prevention.

Satsa på att äta mat med naturlig probiotika. All fermenterad mat, som kefir, surkål och yoghurt är bra källor.

RECEPT: Pulled pork med surkål

Text: Jennie Sandberg, måbra.com 
Bild: Shutterstock

 

 

 

 

 


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/