Annons

Annons

9 anledningar till varför du känner dig hungrig – trots att du redan ätit

Känner du dig ständigt hungrig? Det kan bero på detta.


Vi alla känner nog igen oss i att vissa dagar tar suget aldrig slut. Och ibland blir vi hungriga trots att vi åt för bara någon timme sedan. Är du alltid hungrig? Då kan det bero på något av detta.

Är du där igen – trots att du nyss har ätit? Kanske är förklaringen något du inte alls hade trott! Bild: IBL

Är du där igen – trots att du nyss har ätit? Kanske är förklaringen något du inte alls hade trott! Bild: IBL

9 anledningar till varför känner att du är hungrig – när du egentligen behöver något annat:

1. Du är uttorkad

Ibland signalerar kroppen hunger när den egentligen behöver vätska. Drick ett stort glas vatten och sysselsätt dig i 20 minuter för att se om du fortfarande är hungrig.

Annons

Läs också: 11 tecken på du borde dricka mer vatten

2. Du har sovit dåligt

Sömnbrist kan höja nivåerna av ghrelin vilket är ett hormon som stimulerar aptiten. Se till att alltid få 7-9 timmars sömn varje natt.

Läs också: 8 varningssignaler på att du lider av sömnbrist

3. Du äter halvfabrikat

Halv- och helfabrikat innehåller dels för lite fiber för att du ska hålla dig mätt en längre tid men har också en tendens att höja ditt blodsocker som sedan sänks och gör dig ännu mer hungrig.

4. Du är stressad

Efter en lång och jobbig dag är det lätt att man tar till innehållet i kylen för att varva ner. Gå istället på en yogaklass, ta en promenad eller lyssna på musik för att komma ner i varv.

Läs också: 5 saker du aldrig bör säga till någon som är stressad

5. Du äter för lite protein

En lunch på pasta och tomatsås är enkelt, billigt och du blir mätt för stunden – men bara någon timme är du hungrig igen. Se till att du äter protein till varje måltid för att ha en lång mättnadskänsla.

6. Du äter för lite fett

Precis som protein håller fett oss mätta länge. Fett har en väldigt liten påverkan på blodsockernivån vilket gör att du håller din hunger (och ditt humör!) jämnt under dagen.

7. Du hoppar över måltider

Vänta inte med att äta mat tills du är helt skakig av hunger. Försök att äta var tredje timme och gå absolut inte mer än fem timmar mellan målen. Vet du med dig att du ska vara borta ett tag, till exempel på ett långt möte, kan du ta med dig nötter eller äta ett litet mål strax innan. På så sätt håller du dig borta från att bli panikhungrig för att du inte har hunnit med en måltid.

8. Du äter för snabbt

Ibland är vi så stressade att vi slänger i oss maten. Då hinner inte hjärnan registrera att vi äter vilket gör att vi ibland känner oss mer hungriga än vi egentligen är. Det är precis vad som händer när vi är panikhungriga, slänger i oss mat och därefter får matkoma för att vi upptäcker hur mätta vi är. Tugga långsamt och fokusera på smakerna så kommer du att upptäcka att du blir mätt snabbare och mer naturligt.

Läs också: 7 tips – så äter du dig pigg och stark!

9. Du äter för lite

Se till att du verkligen blir mätt när du äter dina måltider. En bra måltid innehåller protein, bra fett och  långsamma kolhydrater. Ös på med grönsaker och du slipper börja kika mot snackshyllan efter en timme.

Källa: health.com

Läs också

Svårt att somna? Kanske gör du något av dessa 9 vanliga misstag

svårt att somna


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/