Annons

Annons

7 tips för att lindra klimakteriebesvär

Närmar du dig klimakteriet, eller är du kanske redan där? Det finns mycket du kan göra för att må bra – helt på egen hand!


 klimakteriet
De flesta kvinnor hamnar i klimakteriet när de är mellan 45 och 57 år, då mängden av könshormonet östrogen minskar. Somliga känner sig som vanligt, andra får besvär med exempelvis värmevallningar, humörsvängningar, torra slemhinnor och urinträngningar.

Annons

Får du stora problem bör du söka läkarvård, men tänk på att det finns en hel del receptfritt att testa mot bland annat torra slemhinnor. Här är några goda råd på hur du själv kan underlätta i övergångsåldern:

  1. En bra balans mellan arbete och vila är viktigt, samma sak med sömn.
    Läs också: Därför behöver kvinnor mer sömn
  2. Motionera! Det är aldrig för sent att börja!
    Läs också: 5 skäl att promenera mera
  3. Prioritera dig själv! Se till att göra saker bara för din egen skull, något du trivs med och tycker är roligt!
    Läs också: 3 skäl att skratta oftare
  4. Gör avslappningsövningar – du kan hitta enkla övningar för hemmabruk bland annat på 1177.se
    Läs också: Lär dig meditera med choklad!
  5. Undvik tätsittande kläder av syntet och klä dig i lager på lager (för att enkelt kunna anpassa vid värmevallning).
  6. Minska risken för torra slemhinnor – tvätta inte underlivet mer än en gång per dag. Använd hellre olja än tvål.
  7. Använd glidmedel vid samlag.

Text: Ann-Sofie Lindell
Källa: Elsi Berglund, farmaceut och 1177.se
Bild: Shutterstock

Gilla Allers på Facebook


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...