Annons

Annons

7 sätt att maxa promenaden!

Gör det mesta av motionsstunden! Träningsinstruktör Josefin delar med sig av sina bästa promenadtips.


maxapromenaden

1. Öka din vardagsmotion

Promenader är enkel och bra motion som passar alla och som är lätt att komma igång med. Till att börja med kan du ­försöka att gå mer i din vardag, många ­kommer nämligen inte upp i mer än 3000–4000 steg om dagen. Öka gradvis upp till minst 10000 steg per dag – använd en stegräknare eller en app i telefonen för att hålla koll!

2. Håll hållningen stolt!

Tänk på hållningen när du går. Tryck naveln mot ryggraden, som om du har en ärta i den. Spänn bäckenbotten, dra ihop skulderbladen (tänk att du bär tusenlappar mellan dem) och upp med bröstkorgen (låt solen skina på bröstet)!

3. Stega på rätt sätt

Sätt ner hälen, lägg tyngden på hela foten för att sedan verkligen trycka ifrån med trampdynan. På så sätt aktiverar du fler muskler i benen och fötterna.

4. Välj bra skor

Det är värt varenda krona att investera i ett par riktigt bra skor som passar just din fot. Ta hjälp i en sportaffär. På många ställen kan du provgå på löpband och få hjälp med att se om du har en pronation eller supination (dvs faller inåt eller utåt med foten). På så sätt är det lättare att välja rätt sko.

5. Utmana dig

Kroppen vänjer sig vid vad vi gör så därför behöver vi variera träning och utmana oss. Ett tips är att öka tempot på vissa sträckor, exempelvis mellan vissa lyktstolpar/träd/parkbänkar. Gå till en punkt, öka tempot till nästa, gå igen, och så vidare. Det höjer pulsen, ökar syreupptagningsförmågan och förbättrar konditionen.

6. Ta stöd

Med hjälp av gåstavar får du automatiskt en bra hållning och aktiverar även överkroppen genom att du pendlar med armarna, det sägs öka förbränningen med cirka 20 procent. Dessutom ger det dig ett bra stöd.

7. Njut av naturen

Till sist – glöm inte att vara närvarande här och nu. Lyssna på fågelsången, njut av naturens färger. Viktigt inte minst för den mentala hälsan och orken!

Annons
Gilla Allers på Facebook

Text: Josefin Liljegren, Ann-Sofie Lindell Bild: Peter Helperin

5 skäl att promenera mera!



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...