Annons

Annons

7 matvanor som får dig att leva längre

Vill du leva länge och äta gott? Då är de här sju matvanorna, inspirerade av befolkningen i de blå zonerna, något du borde anamma redan i dag.


Lev längre – genom att äta som i de här områdena

För att leva ett långt och friskt liv är kost och levnadsvanor viktiga komponenter. Områden där forskare kunnat se att rekordmånga lever tills de är hundra år kallas för ”blå zoner” och zonerna har flera likheter sinsemellan när det kommer till just livsstil och matvanor, något forskare tror påverkar befolkningens höga ålder i stor utsträckning.

Annons

Det fem blå zonerna runtom i världen är följande: Sardinien, Italien, Okinawa, Japan, Nicoya, Costa Rica, Ikaria, Grekland samt bland adventister i Loma Linda, Kalifornien, USA.

Gilla Allers på Facebook

Det som står klart är att människorna där varken räknar kalorier eller mängden protein i maten. Istället har de sunda vanor och en kost som präglas av grönsaker, spannmål och fisk.

Här är sju matvanor som fått människor i de blå zonerna att leva längre – och som vi borde ta efter enligt forskarna:

1. Ät vegetariskt
Ät grönsaker, spannmål och bönor enligt säsong och pickla, syra, torka eller frys in dem för den tid de inte är i säsong. Flera studier har visat att människor som äter tillagade grönsaker lever längre än de som inte gör det. Speciellt bönor är en viktig del av kosten i de blå zonerna, eftersom de är fyllda av protein, fibrer, mineraler och andra nyttigheter.

2. Ät kött högst två gånger i veckan
Minimera ditt köttintag genom att låta köttet bli en smaksättare eller ett tillbehör istället för huvudkomponenten. Välj gärna närproducerat och ekologiskt kött och håll dig till två portioner i veckan.

3. Ät fisk ofta
Flera studier har kopplat samman en kost som innehåller fisk med en lång livslängd. Sardiner, ansjovis och torsk är alla populära matfiskar i de blå zonerna eftersom de inte är lika utsatta för olika kemikalier.

4. Minska andelen mejeriprodukter
För att få i sig kalcium väljer många i de blå zonerna grönsaker som kål istället för den söta, feta komjölken som inte är optimal för människans matsmältning. Dock är get- och fårmjölk populärt i form av ost och yoghurt i Italien och Grekland, men den har inte bevisats ha några större hälsoeffekter.

5. Minska ditt sockerintag
Sockerintaget i de blå zonerna är betydligt mindre än i många andra delar av västvärlden. Minska ditt sockerintag och unna dig sötsaker vid ett fåtal tillfällen under veckan eller månaden.

6. Ät två nävar nötter per dag
I behov av mellanmål under dagen? Ät nötter! Hundraåringar i de blå zonerna äter i snitt två nävar nötter per dag. I en studie vid Harvard-universitetet kunde forskare se att personer som åt nötter hade en 20 procent lägre risk att dö än de som inte åt nötter.

7. Drick kaffe och te
I Okinawa dricker man grönt te som visat sig minska risken för cancer och hjärtsjukdomar. På Ikaria dricker många te bryggt på rosmarin, salvia och maskros, vilket är antiinflammatoriskt. I Nicoya, på Sardinien och Ikaria dricker befolkningen mycket kaffe, vilket studier i sin tur kopplat med minskad risk för demens och Parkinsons sjukdom.

Här är världens smartaste kökspryl – multihackaren!

Det supersmarta köksverktyget multihackaren löser alla problem du har med att hacka och skära frukt och grönsaker!

Läs mer om multihackaren här och få ett fint erbjudande på en egen!

Källa: Foodandwine.com
Foto: Shutterstock

Artikeln publicerades först på MåBra.

 

Missa inte: Läkarens udda recept blev Johnnys räddning

hundarna-blev-johnnys-raddning



Läs mer om:

Annons

Annons

Annons


Annons


Laddar...