Annons

Annons

5 superfröer för hälsan

Trött och hängig? Kanske är lösningen så enkel som dessa små minimirakel!


Fantastiska fröer för hälsan!

Fröer är väldigt nyttiga och fulla av energi och näring! Inte så konstigt egentligen – deras uppgift är ju att få en planta att gro, att skapa liv!
Liksom nötter innehåller de generellt mycket fibrer, fett och protein, men ganska lite kolhydrater. De är också rika på vitamin E och B (bland annat B1 och B6) och ett flertal viktiga mineraler, som zink och magnesium. Fröer är med andra ord en mycket bra näringskälla. Till baket, i en sallad, att hälla över filen till frukost eller mixa i en smoothie till mellanmål! Både färg, form och smak varierar, så det behöver inte bli enformigt!

hampa

Hampafrön stärker kroppen!

Förutom att vara rikt på protein, vitaminer och mineraler har hampafröet en optimal balans mellan omega-6 och omega-3. Det innehåller åtta essentiella aminosyror som behövs för att bygga en stark kropp.
Det fiberrika fröet håller magen i gång och är samtidigt lättsmält och sägs även vara bra mot torr hud och torrt hår och mot problem vid menstruation. Blanda gärna skalade hampafrön i din müsli! De har en mild, nötig smak – lite örtig tycker en del.

pumpa

Pumpafrön – näringsrika snacks

Pumpafrön, eller pumpakärnor som man också säger, har ett högt innehåll av E-vitamin, som skyddar cellerna mot fria radikaler och gör huden elastisk. E-vitamin är också bra för de röda blodkropparna och hjälper till att motverkar inflammationer och infektioner. Pumpafröet är även rikt på järn och magnesium.
De har en mild nötig smak. Goda som snacks, gärna rostade med lite salt på!

solros

Solrosfrön – det är kärnan man vill åt

Solrosfröet är rikt på bland annat selen samt vitamin B1 (tiamin) som är nödvändig bland annat för omsättningen av kolhydrater och för vissa muskel- och nervfunktioner.
När du köper solrosfrön ska du leta efter den skalade varianten, som kallas solroskärnor och är ljusa i färgen. (De mörka oskalade fröna är ju de man brukar mata fåglarna med vintertid).
Ät måttliga mängder! Liksom många nötter har solroskärnorna ett högt energivärde, de är alltså ganska feta.

chia

Chiafrön – nyttigt och trendigt

Redan de gamla aztekerna i Centralamerika visste att chiafrön var en bra energikälla. Fröet har en neutral smak och är mycket rikt på framför allt omega-3, som ju bland annat hjälper till att reparera celler i kroppen och är bra för immunförsvaret. För dig som är laktosintolerant kan det vara bra att äta chiafrön som även är rika på kalcium! De är också mycket fiberrika och motverkar därför förstoppning.

lin

Linfrön – lite ger mycket

Det är svårt att inte välja ut det näringsrika linfröet bland favoriterna – trots varning om cyanidförgiftning. Äter du hela linfrön, som låter tarmen jobba, löper du inte risk att få i dig för mycket. Men då har å andra sidan kroppen svårare att ta upp de vitaminer och mineraler som fröet är fullt av, exempelvis E-vitamin och magnesium, samt omega-3.
Väljer du krossade linfrön, se då till att inte få i dig mer än två matskedar/dag!

Text: Ann-Sofie Lindell Foto: Shutterstock

Läs mer

5 skäl att promenera mera

Popcorn är både gott och nyttigt

Ät dig pigg och stark

Våra svenska superbär!


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…