Annons

Annons

4 matvaror som dämpar sockersug

Att dra ner på socker kan vara svårt, men det finns helt vanliga råvaror som dämpar suget!


Annons

handla

Selen

Förutom att selen är en kraftfull antioxidant anses det stimulera kroppens må bra-hormoner, det vill säga samma hormoner som för stunden stimuleras av att vi äter något sött. Se därför till att få i dig tillräckligt med selen. Högsta halterna finns i fisk och inälvsmat. Kanske inte det första man tänker på när sötsuget sätter in, men du kan även få i dig selen via exempelvis nötter och ost. Selen ska dock inte överdoseras, då det är giftigt i högre doser. Kvinnor behöver 40 mikrogram varje dag.
Här hittar du selen: I 100 gram hårdost finns cirka 10 mikrogram selen, i samma mängd valnötter 2 och i paranötter över 1 000 mikrogram/100 gram!

Zink och järn

Brist på mineralerna zink och järn kan ge ökad aptit och därmed öka risken för att du ska falla i sötfällan… Se till att fylla kroppens förråd genom att äta kött som innehåller rikligt med järn, liksom bönor, nötter, frön och gröna bladgrönsaker. Fisk, skaldjur, viltkött och ost är exempel på zinkrika livsmedel. Kvinnor behöver 7 milligram zink och 15 milligram järn varje dag.
Här hittar du zink och järn: Blodpudding! 100 gram ger dig dagsdosen av järn. 150 gram älgfärs täcker ditt dagliga behov av zink.

Krom 

Krom behövs för att kroppen ska kunna ta upp glukos från blodet och transportera blodsockret in i cellerna. När det misslyckas faller energinivån och sötlarmet går. Därför anses krom ha en sötsugsdämpande effekt, även om det bland forskare råder delade meningar om hur effektivt ett kromtillskott är. Det finns inga värden angivna för krom i livsmedelsdatabaserna, men mineralen finns naturligt i bland annat fullkornsprodukter, skaldjur och kött.

Magnesium

Magnesiumbrist kan ligga bakom ditt begär efter en chokladbit. Låga nivåer av magnesium ger låga dopaminvärden. (Dopamin är ett viktigt ämne i hjärnans belöningssystem). När vi äter en chokladbit höjs nivåerna av signalsubstanserna som ger dig lyckokänslor. Ett nyttigare sätt att höja dopaminhalten är att äta magnesiumrika livsmedel som nötter, bönor och frön. Kvinnor behöver 280 milligram magnesium om dagen.
Här hittar du magnesium: 100 gram cashewnötter täcker hela ditt dagsbehov.

Text: Birgitta Lindvall-Wiik
Bild: Shutterstock


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…