Annons

Annons

3 gröna val som hjälper dig hålla vikten

Kan man gå ner i vikt genom att lägga till mat? Ja, eller genom att byta ut till rätt råvaror. Här får du 3 tips som hjälper dig komma i matchvikt!


Annons

val

Knepet är att välja mat som håller dig mätt länge – då minskar du naturligt på sötsuget och småätandet!

Mat som är rik på fullkorn och protein är ju en klassiker för att förlänga mättnadskänslan. Att öka mängden fettsnåla grönsaker på tallriken är ju inte heller dumt när man vill gå ner i vikt – det är ju bättre att äta sig mätt på dessa i stället för på snabba kolhydrater som pasta och ris.
Dessutom ska du gärna välja något av dessa gröna livsmedel till din måltid:

1. Gröna bönor (och alla andra baljväxter med för den delen) toppar listan i mättnadssammanhang! En studie i Kanada har visat att baljväxter ökar mättnadskänslan med över 30 procent, vilket så klart leder till ett lägre matintag under dygnet. Inte nog med att linser och böner har lågt GI-värde och innehåller en del mättande protein. De är också rika på fibrer vilket gör att du måste tugga mer (och att tugga sätter igång mättnadskänslan).

2. Avokado innehåller inte enbart nyttiga mineraler, vitaminer och fibrer, den är även rik på hälsosamma fetter som håller dig mätt länge!

Läs också: Därför ska du äta mer avokado

3. Spenat minskar både sötsuget och ökar mättnadskänslan! Det bevisade forskare vid Lunds universitet 2014. Anledningen är ett ämne i spenat, och andra gröna blad, som heter thylakoider. Du skulle däremot behöva äta ofantliga mängder spenat för att uppnå effekten, men ämnet har utvunnits i pulverform och finns att köpa på apotek eller hälsokostbutik. Vad sägs om en spenatshot till frukost?

Text: Ann-Sofie Lindell
Bild: Shutterstock

 

 


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…