Annons

Annons

10 tips – så blir du piggare och gladare

De allra flesta av oss vill må bättre – någon vill gå ner i vikt, en annan stressa mindre, ha koll på blodsockret, röra sig mer... Det finns som bekant inga genvägar men här får du våra 10 bästa tips för hur du med små medel kan komma långt.


glad

1. Ta tillfället i akt att röra på dig!

I stället för en träff kring fikabordet – häll upp kaffet på en termos och ta en promenad tillsammans med din vän! Eller ta en sväng på lunchen – då får du både frisk luft och motion. Och vem har sagt att jobbmötet måste ske sittandes på ett kontor? Ge er utanför dörren för ny inspiration!

10Tips_klocka

2. Morgonstund har guld i mund…

Hinner du inte med allt du vill på en dag? Prova att komma upp lite tidigare på morgonen. Då får du en stund för dig själv innan dagens bestyr drar i gång – med tidningsläsning eller en uppiggande promenad kanske? (Men då krävs så klart att du kommer tidigare i säng också…)

3. Sov dig smal

Sömn är viktigt för en god hälsa och kan rentav få dig att gå ner i vikt. Ideala antalet timmars sömn per natt är 6–8. Bästa råden för en god natts sömn är att varva ner i god tid innan läggdags, se till att ha det svalt, tyst och mörkt i rummet och ha regelbundna sovtider.

10Tips_hund

4. Skaffa en hund – eller låna en!

Visst kan det vara tungt att komma upp ur tv-soffan, men med sällskap av en fyrbent vän kommer du inte undan! Hunden måste ha motion! Och har du ingen egen hund kan du ju erbjuda dig att gå ut med grannens!

5. Umgås mera!

Personer som har ett socialt umgänge är friskare och lever längre. Goda relationer kan bland annat sänka din stressnivå och håller hjärnan i gång. Tips för att hitta nya vänner:

  • Gå en kurs.
  • Delta i dagverksamhet.
  • Ägna dig åt välgörenhetsarbete

6. Ta trappan!

Ta trappan i stället för hissen! Har du hört det förut? Inte konstigt – det är ett så enkelt knep för att roffa åt sig vardagsmotion att tipset tål att upprepas!

Annons

 

10Tips_bok

7. Läs en bok!

Att uppslukas av en bra bok får stressnivåerna i kroppen att sjunka rejält. Till och med mer än om du lyssnar på lugn musik. Kanske får kombinationen dig rentav att somna…

8. Träna framför tv:n!

Utnyttja tiden i tv-soffan till att stärka din kropp! Ha exempelvis små hantlar liggande vid soffan för att träna styrkan i dina handleder. Eller gör benlyft sittandes i soffan. Eller flytta ner på golvet och gör sit-ups eller armhävningar. Förena nytta med nöje helt enkelt!

9. Ladda inför dippen!

Se till att alltid ha bra alternativ till godis och kakor hemma när sötsuget sätter in! Nötter, mandel och frukt till exempel.

10Tips_vatten

10. Håll koll på vätskebalansen

Vatten är viktigt, inte bara när du tränar! Se till att få i dig minst 1,5 liter vatten om dagen. Det renar systemet, optimerar näringstillförseln och håller dina organ i bra skick. Pressar du i citron kan det även hjälpa till att mota bort urinvägsinfektioner.

Text: Ann-Sofie Lindell
Bild: Shutterstock


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/