Annons

Annons

10 enkla och nyttigare val

Med små enkla förändringar i din vardag kan du lättare stå emot frestelser och bli både starkare och hälsosammare, här får du 10 smarta tips från Allers dietist Gunilla Lindeberg.


val

Gunilla Lindeberg, Allers dietist1. Byt ut det vita riset mot bulgur, matvete eller andra gryn. Grynen är fullmatade med fin näring.
2. Ät frukt i stället för att dricka juice. Ger mer mättnad, fibrer och jämnare blodsocker.
Citrusguiden: Läs mer om härliga frukter till din juice
3. En näve nötter/fröer om dagen gör gott. Och självklart är det ett oerhört mycket bättre val än en näve godis…
4. Feta fiskar innehåller massor av omega-3 och D-vitamin och är ett väldigt mycket bättre val än feta korvar.
RECEPT: Pasta med lax, tomat och spenat
5. Rapsolja och olivolja innehåller prima fettsyror som är bra för hjärta och kärl. Byt de hårda matfetterna mot dessa så ofta det går.
6. Byt det ljusa, fluffiga brödet mot fullkorn – hårt eller mjukt och gärna med surdeg. Då får du mer fibrer och näring och även lägre GI.
RECEPT: Grovt bröd med solros och aprikos
7. Rågmjöl av fullkorn har många hälsofördelar. Om man väljer grovt rågbröd i stället för ljust bröd till frukost så håller sig blodsockret stabilare hela förmiddagen.
8. Gör egen müsli med fina fröer och gryn så håller du koll på sockermängd och innehåll. Färdig müsli kan vara söt som kaksmulor!
RECEPT: Gör egen glutenfri müsli
9. Välj naturellt av yoghurt, kvarg och fil. Toppa med bär, i stället för de smaksatta och sötade varianterna.
10. Satsa på baljväxter som ärter, bönor och linser. De är rika på protein och annan näring. Testa gärna den nya bönpastan i stället för den vita vanliga pastan. Den är så proteinrik att det räcker med en grönsakssås till.

Text: Gunilla Lindeberg
Bild: Shutterstock

Läs mer

Dra ner på sockret

Superbroccoli för superkrafter


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar nästa sida…