Annons

Annons

10 saker du kan göra för att slippa stress

Antalet sjukskrivningar på grund av stress har nästan fördubblats på de senaste tre, fyra åren. Långvarig stress kan ge hjärnskador som tar lång tid att läka. Men det finns tack och lov hjälp att få för dig som är drabbad eller på väg att drabbas. Här är några goda råd:


glad

1. Lyssna på din kropp och ta hand om den! Ignorera inte signaler som magbesvär och huvudvärk.

2. Ge dig tid för avslappnande övningar, som mindfulness och qigong.

3. Är kalendern för full: trappa ner.

4. Ta mini-pauser under dagen. Din kropp kommer att tacka dig!

Annons

5. Andas! Det räcker med tre djupa andetag för att komma ner i varv om du tillfälligt känner dig stressad. Dra in luft genom näsan och släpp ut den genom munnen. Läs mer på: www.andningsteknik.nu

6. Gör något du tycker om, som en promenad eller fika med en vän.

7. Gå hem från arbetet när arbetsdagen är slut!

8. Stäng av mobilen på kvällar och nätter.

9. Läs inte jobbmejl på din lediga tid!

10. Svårt att stressa ner på egen hand? Vänta inte för länge innan du söker hjälp!

Text: Carin Hedberg, Ann-Sofie Lindell
Bild: Shutterstock

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig hantera din stress med den digitala kursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allers nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!


FÖLJ ALLERS PÅ FACEBOOK


Läs mer om:

Annons

Annons

Annons

Annons


Laddar... http://www.allers.se/page/1/